• LFF

Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan

Tow2Mater skrev 2022-07-24 18:48:51 följande:
    I #39 angavs att vägningen var relayterad till antibiotikadosering pa doktors begaran.

Jag har t ex vägt barn for att bestämma både klädstorlekar och skidor enligt olika måttabeller och rekommendationer, så det finns många olika anledningar att väga barn.
    För vilka kläder behöver man väga barnen? Annat än flytvästar då men där är det ju ett stort spann på vikten så inte sjutton behöver de vägas där heller egentligen. I övrigt räcker det ju att ha koll på längden på ungarna för att kunna köpa kläder. 

För skidinställningar (slalom) så behövs vikten, absolut, men inte ens där behöver man veta på grammet hur mycket barnen väger. 

Vi väger väl ungarna max en gång i kvartalet men det är för att ha koll på att de går upp i vikt som de ska. Har två spinkisar som äter allt och mycket av det också men där vikten ändå är seg uppåt (speciellt på den ena). Den senaste vikten vi haft innan en eventuell skidresa är den vi gått på vid inställning av skidorna.

Har själv varit det lite mulliga barnet en gång i tiden men haft turen att inte ha en familj som lagt någon vikt vid det. Var dessutom sjukt kräsen (hade klassats som selektivt ätstörd idag sannolikt) både vad gällde mat och sötsaker så det mesta var helt enkelt "fel" med mig på mat- och viktfronten. Sen kom tonåren och vips försvann övervikten och jag blev nästan underviktig istället. 
  • LFF
    Anonym (Bmi) skrev 2022-07-25 12:27:04 följande:

Fast jag fattar inte. Varför är det ok att kolla att de går upp i vikt som de ska men inte att de INTE går upp i vikt som de ska?

Barn ska ha normalvikt, vi föräldrar ska ha koll på att de har normalvikt eftersom avvikelser åt båda hållen är dåliga för hälsan. Och vet man inte riktigt om den kost man har hemma är lagom och bra så är ju detta med vågen ett bra sätt att över tid följa om de äter bra.  

Om det skapar en känsla av panik, ångest och misslyckande över att barnet väger något för mycket hos en förälder så är det väl självklart att det är betydligt sämre att väga barnet för att se eventuell övervikt än att hålla koll så det inte blir undervikt? Att anse att det är "dålig" kosthållning att servera gräddiga såser, färdiga köttbullar och pasta är inte en hälsosam kosthållning. Att anse att det är fel att ett barn äter något annat än isglass är inte sunt och att det räcker med typ en glass om dagen (speciellt när det är varmt ute). 

TS tycker ju dessutom att den kost de (hon serverar) är bra så är det ju ingen orsak att få panik över vikten.
Svar på tråden Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan