Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan
Tow2Mater skrev 2022-07-24 18:48:51 följande:
I #39 angavs att vägningen var relayterad till antibiotikadosering pa doktors begaran.Jag har t ex vägt barn for att bestämma både klädstorlekar och skidor enligt olika måttabeller och rekommendationer, så det finns många olika anledningar att väga barn.
För skidinställningar (slalom) så behövs vikten, absolut, men inte ens där behöver man veta på grammet hur mycket barnen väger.
Vi väger väl ungarna max en gång i kvartalet men det är för att ha koll på att de går upp i vikt som de ska. Har två spinkisar som äter allt och mycket av det också men där vikten ändå är seg uppåt (speciellt på den ena). Den senaste vikten vi haft innan en eventuell skidresa är den vi gått på vid inställning av skidorna.
Har själv varit det lite mulliga barnet en gång i tiden men haft turen att inte ha en familj som lagt någon vikt vid det. Var dessutom sjukt kräsen (hade klassats som selektivt ätstörd idag sannolikt) både vad gällde mat och sötsaker så det mesta var helt enkelt "fel" med mig på mat- och viktfronten. Sen kom tonåren och vips försvann övervikten och jag blev nästan underviktig istället.