Anonym (Mamma) skrev 2022-07-22 18:18:29 följande:
Jag har varit friskförklarad i tio år. Det här är första gången jag känt oro för hennes vikt. Tidigare har jag tänkt att hon springer av sig/växer till sig, så länge vi äter ordentlig mat. Och maten jag lagar är varken mager eller märklig. Allt lagas med fullfeta produkter, och innehåller kött, fisk, kyckling och vegetariskt, samt kolhydrater. Vi äter också falukorv ibland, eller beställer pizza nån gång, men om jag inte tar hand om maten blir det snabblagat och mycket fett. Grönsaker är möjligen ett salladsblad. Jag tycker att yoghurten ska vara naturell. Vill man ha smak, kan man skiva banan eller riva ner äpple. Pappan köper konstant smaksatt yoghurt, det tycker ju han (och barnen) är gott!
Bara som exempel från den här veckan: Lax på spenatbädd, med citronsås (på grädde) och makthavare. plockgrönsaker till.
Kyckling på plåt, med rostad potatis, rostade grönsaker och hummus
Potatis- och purjolökssoppa, kidneybönor
Caesarsallad med både bacon och dressing
Svamprisotto med torkad serrano och bakade tomater
Ingen bantarmat med andra ord.
Av mina 4 barn är det bara ett som skulle ha ätit den menyn. Låter jättegott för oss vuxna Men ofta äter inte barn sådan mat. Utan att ha en selektiv matstörning vad jag vet så åt 2 av mina barn inte det du serverar, 1 hade gjort det den yngsta hade kanske tagit någon tugga. De år mer ren mat som jag tror att många barn föredrar. Köttbullar korv kyckling ris makaroner gurka i stavar o dyl. Vi har aldrig tänkt kalorier till barnen däremot motion. De har ätit bullar kakor glass utan att vi har tänkt oj nu har det blivit 2 kakor istället för 1. Men givetvis på en sund nivå. Så får mina barnbarn äta också och de är sunda rör sig mycket. Någon är större någon är mindre de äter helt normalt med mat får kakor ibland utan att föräldrarna räknar hur många. Det finns givetvis familjer som har helt snedvriden ide om vad man ska äta men sluta tänka då mycket och låt din man laga vad han vill. Vet skräckexempel ett flertal där barnen var hårt hållna med mat och när de var hemma hos kompisar bara vräkte de i sig. Så hoppas inte just det här med att de bara får äta en kaka och kanske inte glass gör att de vräker i sig hos kompisar. blir väldigt konstigt när man har besök av sådana barn.