• mammatill6

Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan

Snälla sök hjälp , på detta vis har du en tonåring med ätstörning. En 6- åring med ett pars hekto övervikt? Ett barn kan köpa en stor glass nån gång utan att behöva skämmas, få äta godis ibland utan övervakning. Låter helt sjukt att du övervakar exakt vad hela familjen äter? 

du måste söka hjälp för din egen skull

• mammatill6
    Anonym (Bmi) skrev 2022-07-22 21:44:22 följande:

En reflektion bara är ju att normalviktiga barn ligger inte på gränsen till övervikt utan kanske mitt i på skalan för normalvikt på bmi för barn. Alltså att tex är normalvikt för ett barn av viss längd, ålder och kön 25-28 kg och då antar jag att TS barn väger drygt 28 kg. Medan våra normalviktiga väger 26 Kg. 

så det är ju inte bara de där två hektona som är övervikten. 

Jag har också haft koll på längd och vikt och bli hos mina barn för att ha koll på att de håller sig inom bra proportioner. Utan att någonsin prata vikt med barnen. Självklart. 

Fast där har du ju fel. Normalviktig är man i ditt fall 25-28 kg, inte endast om man ligger i mitten. spannet på normalvikt är ju bred för att kroppar ser olika ut. 26 är snittet vilket innebär att likalöns ligger på 2 kg över som under mitten.

ska man redan från barnet är i den åldern väga och kontrollera att det inte blir överviktigt? Hur ska man få en tonåring att inte fixera på bågen och kolla så man håller sig till rätt kg om man som förälder börjar med det tidigt?
    varför Inte bara servera bra mat, skapa sund relation till mat och lära sig att man kan unna sig både chips och en glass i värmen bara man inte unnar sig allt jämt?
    se på hur kroppen ser ut och gå efter det?
  • mammatill6
    Anonym (Mamma) skrev 2022-07-23 09:06:22 följande:

Jag har inte ett stort kontrollbehov. Jag kontrollerar varken barnens vikt eller deras matintag. Men det är väl självklart att jag som vuxen serverar näringsriktig mat, grönsaker och håller nere lite på fikat?

Jag ser att dottern lagt på sig lite. Jag tycker inte att hon är tjock, men några revben har aldrig synts på henne och magen är numera något putig. 

Nej, jag avser inte söka hjälp i nuläget.

Du skrev ju själv att du har stenkoll på.vad familjen äter, inte normalt. Du förfasas över att barnet får köpa Daimstrut på stranden och att pappan lagar gräddig pasta. Och dessutom köper smaksatt Yoggi fast du anser att man äter naturell. 

di är orolig över att ett barn väger ett par hekto för mycket. 

• mammatill6
    Jemp skrev 2022-07-23 12:08:32 följande:
    Läs tillbaka på dina egna inlägg. 
    Och varför kan inte en 6-åring äta mellis och En stor glass efter det en varm sommardag?
  • mammatill6

En fråga, om sitt barn skulle komma mellan måltid o h vara hungrig, skulle det så kunna ta en macka? 

• mammatill6
    Spucks skrev 2022-07-24 12:29:55 följande:
    8airam8 skrev 2022-07-24 12:25:27 följande:
    Problemet är mammans gamla ätstörning och den ångest som riskerar att föras över till barnet. 
    Jag håller med om att TS extrem stressande är inte bra och att barnen troliger känner av det. Men ändå är hennes inställning till kosten den som är hälsosam och det är pappans komplett strunt i en hälsosam kost som förvärrar situationen.
    Jag ser alltså ansvaret helt hos pappan, för han skadar barnen på två sätt - åt ena sidan genom att helt skita i barnens kost och åt andra sidan genom att stressa mamman med detta beteende vilket påverkar barnen.

Det står ju inte att han helt struntar i nyttig mat. Ts answr det. pappan tycker det är ok att äta fruktyoghurt, ja det för många barn och vuxna. Pappan anser att man kan äta en stor glass och äta glass varje dag på sommaren, ja det gör nog många på sommaren. Pappan anser att det inte är nåt att reagera på att ett barn har ett par hekto övervikt, ja det är helt rätt. Det står att han gärna serverar gräddig pasta, ja vem tusan gör inte det. Det står inte att han gör det varje dag. 

det står att han fikar varje dag på jobbet, inte att han serverar barnenfika varje dag.
     Det står att hon anser att man äter naturell Yoggi och att hon har stenkoll på vad alla äter. Känns det sunt?

• mammatill6

Jag är mest nyfilen på vad syftet med denna tråd va. Jag fattade det som att det va för att få stöd i hur du ska få maken mer på din sida. Sen. Är majoriteten i denna tråd reagerar på din inställning på mat och ser mer dig som problemet så lägger du bara till information för att-göra-listan det du skrev först o h försvara sitt beteende.
    Nör så många försöker få dig att förstå att det nog är du som behöver stöttning, varför inte ta till sig det? 

Ett barn som redan som 6-åring får lära sig att man inte får äta en stor glass utan ska hålla sig till isglass o j äter man en stor glass är det istället för mellis, det skapar osunt förhållande till mat? Förklara varför du anser att man inte kan köpa en stor glass på sommaren på stranden, Fle det va faktiskt det du skrev i ts.

• mammatill6
    Anonym (Bmi) skrev 2022-07-25 12:27:04 följande:

Fast jag fattar inte. Varför är det ok att kolla att de går upp i vikt som de ska men inte att de INTE går upp i vikt som de ska?

Barn ska ha normalvikt, vi föräldrar ska ha koll på att de har normalvikt eftersom avvikelser åt båda hållen är dåliga för hälsan. Och vet man inte riktigt om den kost man har hemma är lagom och bra så är ju detta med vågen ett bra sätt att över tid följa om de äter bra.  

Att lära ett barn redan från ung ålder att man ska väga sig för att hålla koll på siffrorna och om det visa nåt hekto för mycket ska man dra ner på saker. Risken för tonåringar som inte vågar äta en glass utan kolla vikten först, som hoppar över måltider för att inte lägga på sig är enorm då.Det är väl bättre att lära barnen att äta bra mat, att man kan äta allt men inte alltid och vad en balanswrad kost är. Sen en del kroppar väger mer och andra mindre. Min ena dotter är smal och helt normalt byggd. Tränar massor, äter bra mat. Men enligt vikten 1 kg övervikt. 
  • mammatill6
    Anonym (Bmi) skrev 2022-07-25 13:23:13 följande:
    Fast vi har aldrig någonsin värderat siffrorna utan bara regelbundet tagit måtten längd, vikt och skostorlek och skrivit upp. Vi har aldrig ens en sekund kommenterat siffrorna. 

Nu är mina barn 12 och 14 och sista åren har vi blivit lite försiktiga i att just väga den äldsta, för att det skulle kunna uppfattas som känsligt av henne. Men längd och fotstorlek håller vi ju fortfarande koll på och blir det anledning att kolla vikten (läkarbesök i skolan och liknande) så bara antecknar jag den, fortfarande utan minsta kommentar. 
    Men går det då att jämföra med tS som förfasas över ett par hekto övervikt, att barnen får köpa Daimstrut fast hon tycker de kan hålla sig till isglass och äter man glass så äter man inte mellis?
  • mammatill6
    Anonym (Mamma) skrev 2022-07-25 13:32:23 följande:

Man kan visst äta mellis om man äter glass, men kanske inte om man äter en hel dajmstrut. Då kan väl melliset lika gärna vara glassen, istället för både och? Vi äter till exempel en frukt, en macka, lite yoghurt, etc till mellis. Vi äter inte frukt OCH macka OCH yoghurt OCH glass OCH smoothie OCH äggröra. Eftersom barnen äter så pass bra vid huvudmålen, behöver de inte mer än lite stöttning vid mellis. 

Men återigen, det vore klart lämpligt om du kunde läsa det jag skriver istället!

Läser det du aktriser, och det du skriver är oroande. sen försöker du o inlägg efter inlägg förklara sig istället för att ta till sig att uppenbarligen reagerae fler än jag.
    att sitta på stranden o h äta mellis följt av en glass är inget konstigt. Sätter du lägger fram det är det ditt beslut att så ska det vara, antingen mellis eller glass. Inte att det är barnets åsikt och hunger som bestämmer det. Inget konstigt man man väljer Daimstrut till mellis, det konstiga i det är att du förfasas över att barnet får köa Daimstrut istället för isglass. Att du tycker det är konstigt att öka mellis o en glass. Det är oroande. Barn växer massor och behöver energi. På sommaren rör de sig massor ute.
    Dwt som man reagerar på är sitt sätt att uttrycka att du har stenkol på vad alla äter. 
Svar på tråden Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan