• Anonym (X)

Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan

TS: Sök hjälp eller samtalsstöd för din ätstörning i förhållande till dina barn. Det är inte en sund inställning du visar här och det skiner så tydligt igenom i dina formuleringar om stresspåslag och att du känner dig misslyckad.

Även om du inte pratar högt om det så märker dina barn det om du blir nervös eller lite stressad när de äter en glass efter att mellis är uppätet. Eller om de äter en gräddig pasta. Det syns så extremt tydligt när någon blir nervös så och barn är extremt känsliga för det. De märker av din stress, det kan du lita på.

Din dotter väger pyttelite mer än normalvikt - men rör sig mycket, äter varierat och lite av varje. Det är inte ett problem. Problemet får du när hon inser att glass är farligt, att tre kakor alltid är en kaka för många, att sallad är bra och pasta är ondskefullt och att man bara får ta en deciliter saft för annars är det för många kalorier.

• Anonym (X)
    Spucks skrev 2022-07-24 11:49:49 följande:

Jag är väldig förundrad över svaren i tråden. Övervikt och fetma ökar, även bland barn, och är den största hälsorisken i samhället (precis som i de flesta andra västerlänska staterna). Det vet man, det är inget nytt. Man vet också att en stor del av överviktiga barn förbli överviktiga om vuxna, eller blir tom adipös. Man vet också att maten är den viktigaste aspekten som påverkar vikten, rörelse har bara lite effekt ("You can't outrun a bad diet.") Man vet att en dålig kost påverka hälsan även på andra sätt en bara vikten. Man vet att kostvanor är svårt att bryta.

Ändå svarar nästan alla här att det kvittar om barn är överviktig eller inte, att det kvittar hur mycket sötsaker de stoppar i sig. Folk applåderar pappan som helt skiter i sina barns hälsa genom att mata dem med mycket skräpmat och sötsaker och tycker att frukt och grönt är helt onödig. Folk berättar stolt hur de själva gör likadant med sina barn.
    Jag blir mördrädd när jag läser det här! Om de flesta föräldrar tänker som de som svarade här, ser Sverige snart ut som USA vad gäller övervikt/fetma och releterade hälsoproblem.

Ja, några formuleringar TS använder är extrema, men det ändrar inte på saken att kosten pappan ger sina barn är extrem onyttig och därmed en hälsofara för barnen och att vad TS beskriver hur hennes barn äter när hon är ansvarig är som det egentligen ska vara.
    Man fostrar inte ätstörningar genom en varierad, mestadels nyttig kost och genom att lära sig att onyttiga saker är okej, men med måtta. Såhär fostrar man en hälsosam inställning till mat, där man vet vad kroppen behöver, vad som är bra och dålig för kroppen och där man äter av allt, men i olika proportioner.
    Dessutom: det finns många fler överviktiga än ätstörda människor i Sverige. Varför tycker ni alltså att övervikt är helt okej (och antar att övervikt inte leder till ätstörningar)?

Jag ser inte att pappans kost är så bedrövlig. Pappan behöver öka på grönsaker men vad mer anser du är direkt hälsoskadligt?

Barnen är också inte feta av TS att läsa utan ett barn vägde vid en invägning några hekto för mkt.

TS har inte en hälsosam inställning till mat, hon räknar, kontrollerar, blir stressad och upplever sig misslyckad om ett barn väger några hekto för mycket.
  • Anonym (X)
    Spucks skrev 2022-07-24 12:07:38 följande:
    Om du inte förstå vad som är hälsoskadlig när man livnära sig till stor del med "tomma" kolhydrater och tillsatt socker och inte äter något grönt alls, är det kanske läge att läsa på lite om hälsosam kost.
    Vad jag förstod var detta en normal vecka:

Lax på spenatbädd, med citronsås (på grädde) och makthavare. plockgrönsaker till. 
    Kyckling på plåt, med rostad potatis, rostade grönsaker och hummus
    Potatis- och purjolökssoppa, kidneybönor 
    Caesarsallad med både bacon och dressing 
    Svamprisotto med torkad serrano och bakade tomater

En hel del grönt i det.
  • Anonym (X)
    Spucks skrev 2022-07-24 12:21:04 följande:

Det är en normal vecka när mamman ansvarar för maten. Men problemet är ju pappan, där det inte äts några grönaker alls och mycket socker varenda dag.

Jag ser mamman och pappan som lika mkt problem då. En pappa som inte förstår att grönsaker är viktigt och en mamma som får panik och känner sig misslyckad om dottern väger några hekto för mkt vid en egen invägning.

Två fel blir inte ett rätt.
  • Anonym (X)
    Spucks skrev 2022-07-24 12:29:55 följande:
    8airam8 skrev 2022-07-24 12:25:27 följande:
    Problemet är mammans gamla ätstörning och den ångest som riskerar att föras över till barnet. 
    Jag håller med om att TS extrem stressande är inte bra och att barnen troliger känner av det. Men ändå är hennes inställning till kosten den som är hälsosam och det är pappans komplett strunt i en hälsosam kost som förvärrar situationen.
    Jag ser alltså ansvaret helt hos pappan, för han skadar barnen på två sätt - åt ena sidan genom att helt skita i barnens kost och åt andra sidan genom att stressa mamman med detta beteende vilket påverkar barnen.
    Mamman är inte oskyldig här. Hon har ett ansvar för sina reaktioner och vad hon förmedlar.
  • Anonym (X)
    Spucks skrev 2022-07-24 12:44:50 följande:
    Jo, det är precis vad hon skriver. Och det är ju det som är problemet för TS - att pappan servera detta varje dag.
    Anonym (X) skrev 2022-07-24 12:38:38 följande:
    Mamman är inte oskyldig här. Hon har ett ansvar för sina reaktioner och vad hon förmedlar.
    Visst är hon ansvarig för sina reaktioner. Men samtidig tycker jag det är helt normalt att man blir orolig när den andra föräldrarn skiter i barnens hälsa. 
    Barnen är dock normalviktiga. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-07-24 13:18:34 följande:
    Min dotter noterade inte ens min reaktion, eftersom jag direkt efter vägningen lämnade henne för övernattning hos kompis. Dagen efter hade jag lugnat mig igen. Jag förmedlade alltså ingenting till henne. 
    Jodå, det gör du. Din oro märks, barn är extrema empater så.
  • Anonym (X)
    Spucks skrev 2022-07-24 13:29:40 följande:
    Ja, det håller jag absolut med om att de behöver jobba tillsammans. Men jag ser ändå pappan som problemet. För maten barnen får av mamman är varierad och inkluderar allt - även onyttigt. Det vore något annat om mamman vore extremt gällande maten, tex. aldrig tillåter något sött osv. Men det gör hon ju inte, så pappan har ingen anledning att "balansera" ett extrem från mammans sida med ett annat extrem, för det finns inget extrem i mammans mat.
    Anonym (Osunt) skrev 2022-07-24 13:15:50 följande:
    Och bara ett tillägg. Tror att det finns ett stort mörkertal gällande ätstörningar medan övervikt registreras mer genom skolhälsovården.
    Mina och mina 2 syskons ätstörningar finns inte bokförda för vi sökte inte om behandling...men har ändå mått fruktansvärt dåligt och fått vardagen präglad av vikt/mat/kontroll. Vi trodde det var normalt beteende bara att vi var dåliga som inte klarade av att hålla oss på mattan.
    "?Vi klarade inte ens av att bli anorektiska"
    Det har du säkert rätt i, psykiska problem är ju tyvärr fortfarande ett sorts tabu och blir oftas inte uppmärksammat eller tagen på allvar. Så visst, det finns säkert fler med ätstörningar än vad statistiken säger (även om de oftas jobbar med gissningar av odiagnostiserade fall). Samtidig har ju även övervikt/fetma oftas en negativ påverkan på måendet, vilket inte heller uppfattas korrekt av statistiken.

Du vet ju mammans sida här dock. Pappan kanske inte ger sina barn det hon skriver.

Det ts skriver är att hon vill att barnen äter isglass istälelt för göass och bara tar en kaka. Såna saker sätter sig i huvudet. Barnet som alltid bara får ta en kaka för mamma kan julätt överäta sen när det får välja själv och chansen ges. Klassiskt.

Det ts skriver om pappan är:

Pappan, å andra sidan, fikar varje dag på lovet, låter barnet köpa en dajmstrut på stranden, och serverar i princip aldrig grönsaker, men gärna gräddig pasta

Det är fel att inte servera grönsaker och där borde pappa  skärpa sig. Men vad är ?i princip aldrig? och vad är det för meny? 

Att fika varje dag på lovet? Ja? Det kan ju vara olika saker. Den äldre generationen i Sverige fikade ju varje dag året om och det är ju ofta inte de som var feta. En dajmstrut på stranden är ju sommarlov!

• Anonym (X)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-07-24 17:59:56 följande:
    Men barnet träffade mig knappt efter vägningen. Hon var sen borta ett dygn och efter det var jag åter lugn. Ge dig!
    Nej, jag ger mig inte på såna här saker. Att du väger henne kan mycket väl skapa funderingar i sig. Jag har varit med om liknande saker, att man kontrolleras, fast för andra saker, och inte förstår varför. Om hon sen börjar koppla samman att hon vägs, att maten ändras mm - då är det upplagt för problem.

Du kanske inte märker det själv men du låter som du har ett väldigt spänt förhållande till mat än.
  • Anonym (X)

Jag blir bara ledsen när jag läser att vissa tycker det är rimligt med TS inställning.

Självklart ska man inte leva på glass, äta McDonalds 7 dagar i veckan och dricka cola till middag. Men det är VÄLDIGT många nivåer där emellan.

• Anonym (X)
    Anonym (Tvillingmorsa) skrev 2022-07-27 09:01:46 följande:

Problemet är inte att TS håller (viss) koll på vad barnen äter och väger. Det bör man göra. Det är föräldrars ansvar att se till att barnen får i sig tillräckligt med näring, samt i möjligaste mån förebygga både undervikt och övervikt.

Problemet är att TS reagerar med katastroftankar för att sexåringen väger två hekto för mycket. Skriver att hon blir jättestressad osv. DET är inte normalt och tyder på ätstörningstänk. Ingen frisk person får panik för att barnet ligger på gränsen till övervikt. I stället tar man det lugnt och gör något åt det, eller så låter man det vara och ser om barnet växer till sig. 

Detta.

Är barnet precis över normalvikt och på väg uppåt så hittar man metoder. Att få ångest och panik och känna att man är misslyckad är problematiskt.
  • Anonym (X)
    Anonym (Jenny) skrev 2022-07-27 17:53:09 följande:
    Men TS känner sig stressad, något som hon håller för sig själv och ser till att barnet inte får se. Hon tar sedan upp det med pappan som avfärdar det och söker då annan input (att göra det från FL är kanske lite vådligt, men i alla fall) om hur hon ska hantera situationen. Är inte det ett ganska bra och sunt förhållningssätt?

Hon har inte påtalat detta för dottern. Hon har inte gjort några förändringar i mathållningen. Hon analyserar sina egna känslor och reaktioner INNAN hon bestämmer sig vad hon ska göra. 
    Jag tänker ju att det som TS beskriver (förespråka isglass före glass, aldrig äta mer än en kaka, blir nervös kring gräddig pasta) redan märks och att barnen snappat upp det. Är man så stressad som Ts beskriver är det svårdolt på heltid.
  • Anonym (X)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-07-27 19:40:21 följande:
    Nej, jag har inte varit stressad kring detta innan. Återigen, läs gärna vad jag skriver istället för att hitta på. Jag fick ett stresspåsla, som jag inte fått på många, många år. Jag blev själv mycket förvånad. Känslan klingade av, och dagen efter var jag åter lugn.

Jag läser vad du skriver. Se vad bla Tvillingmorsa citerar ovan. Du beskriver ett förhållningssätt till mat som gör att man som barn kan börja fundera över vad som är grejen.

Vet barn som inte fick äta chips hemma för mamma och pappa. En dag hade de fått en liten chipspåse på fest, och var jätterädda för vad föräldrarna skulle säga att de hade något förbjudet.

Det blir osunt. 

Ditt stresspåslag hade nu mer med din egen ätstörning att göra tror jag (du ser kanske dig själv i din dotter?) men sammantaget med annat blir helheten svår för barnen.

Jag troe inte du tar till dig av det folk skrivit i tråden om detta dock - vilket också kanske är ätstörningen som spökar lite? Därför kan det nog vara klokt att ta det med någon annan än ett forum.

• Anonym (X)
    Spucks skrev 2022-07-29 18:47:14 följande:

Hmmm, så du tycker att man inte får förbjuda saker för barnen för de kanske få det någon annanstans och då blir de stressade?

Jag vet att många barn inte får dricka läsk, speciellt inte cola, när de är små. Många andra däremot får det, speciellt i familjer med lägre utbildningsnivå. Tror du alltså att det är hemsk om man inte tillåter att ett litet barn dricker läsk, för de blir kanske stressad när det bjuds på en födelsedagskalas?

Du måste driva med en, så som du svarar. Tycler du verkligen att det är likställt med ett specifikt livsmedel mot att förbjuda ALLT godis/glass/fet mat? 
Svar på tråden Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan