• Jemp

Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan

Jag kan bara instämma med resten, TS, att du inte låter frisk. 

Föreslår att du låter det hela bero, på sin höjd pratar med pappan. Och ja, att äta både isglass och mellis är fullt normalt.

• Jemp
    Anonym (Bmi) skrev 2022-07-22 21:44:22 följande:

En reflektion bara är ju att normalviktiga barn ligger inte på gränsen till övervikt utan kanske mitt i på skalan för normalvikt på bmi för barn. Alltså att tex är normalvikt för ett barn av viss längd, ålder och kön 25-28 kg och då antar jag att TS barn väger drygt 28 kg. Medan våra normalviktiga väger 26 Kg. 

så det är ju inte bara de där två hektona som är övervikten. 

Jag har också haft koll på längd och vikt och bli hos mina barn för att ha koll på att de håller sig inom bra proportioner. Utan att någonsin prata vikt med barnen. Självklart. 

Jo, per definition ligger ju en del normalviktiga på gränsen till övervikt. Precis som du själv nämner är bmi gränserna snäva och särskilt på barn är det inte många kg alls som skiljer. 
  • Jemp
    Anonym (Jenny) skrev 2022-07-22 23:50:00 följande:
    Jag är också förvånad över svaren du har fått. Jag tror att du tänker rätt och verkar ha ett bra förhållningssätt till ditt barns kosthållning. Vad jag inte gillar är att pappan verkar avsäga sig ansvar och jag tror att som en person med en ätstörning bakom dig så skulle det vara guld värt för dig att ha en person att bolla tankar med för dig.
    Du tycker det verkar sunt att ha panik över ett par hekto? Att anse att man aldrig kan slappna av med kosten? Att begränsa ett barns intag beroende på var i skalan normalviktig hon legat? Kompensera glass med mindre matintag?
  • Jemp
    Anonym (Mamma) skrev 2022-07-23 11:51:43 följande:

Stopp, stopp! Jag har aldrig talat om att kompensera med mindre matintag! Jag kan absolut bjuda glass till mellis, men en jätteglass PÅ mellis känns onödigt. Jag slappnar absolut av med kosten, men inte helt och hållet. 

Jag håller koll, det handlar inte om kontroll. Det finns plats för fika, men inte varje dag, i de mängder som pappan serverar dagligen. Han själv äter en liter glass i veckan, året om, och tycker att det är fullt normalt. 

Läs tillbaka på dina egna inlägg. 
  • Jemp
    Anonym (Mamma) skrev 2022-07-23 12:12:39 följande:
    Var skriver jag att jag kompenserar med mindre matintag?
    Att man inte kan äta både glass och mellis.
  • Jemp
    mammatill6 skrev 2022-07-23 17:50:17 följande:
    Och varför kan inte en 6-åring äta mellis och En stor glass efter det en varm sommardag?
    Jag antar att det är ts du riktar dig till? För det är ju precis det som är min poäng. 
  • Jemp
    mari123 skrev 2022-07-25 15:39:05 följande:

OT OT kanske men tankar i ämnet. Förr i tiden......ja egentligen rätt nyligen så var en sexåring oftast en mager, benig figur! Gänglig, och som växte snabbt. Kramgoa ungar som inte var mjuka att krama kanske men så härliga:) Minns aldrig att jag såg en fet sexåring när jag jobbade på förskola sent 70-tal. VAD har hänt?

För dagens barn är inte kramgoa och härliga?
Svar på tråden Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan