• Anonym (Bmi)

Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan

En reflektion bara är ju att normalviktiga barn ligger inte på gränsen till övervikt utan kanske mitt i på skalan för normalvikt på bmi för barn. Alltså att tex är normalvikt för ett barn av viss längd, ålder och kön 25-28 kg och då antar jag att TS barn väger drygt 28 kg. Medan våra normalviktiga väger 26 Kg. 

så det är ju inte bara de där två hektona som är övervikten. 

Jag har också haft koll på längd och vikt och bli hos mina barn för att ha koll på att de håller sig inom bra proportioner. Utan att någonsin prata vikt med barnen. Självklart. 

• Anonym (Bmi)
    mammatill6 skrev 2022-07-22 22:02:12 följande:
    Fast där har du ju fel. Normalviktig är man i ditt fall 25-28 kg, inte endast om man ligger i mitten. spannet på normalvikt är ju bred för att kroppar ser olika ut. 26 är snittet vilket innebär att likalöns ligger på 2 kg över som under mitten.

ska man redan från barnet är i den åldern väga och kontrollera att det inte blir överviktigt? Hur ska man få en tonåring att inte fixera på bågen och kolla så man håller sig till rätt kg om man som förälder börjar med det tidigt?
    varför Inte bara servera bra mat, skapa sund relation till mat och lära sig att man kan unna sig både chips och en glass i värmen bara man inte unnar sig allt jämt?
    se på hur kroppen ser ut och gå efter det?

Vi har alltid haft koll på barnen längd, vikt och fotlängd, för att ha koll vid klädinköp, vid läkarbesök/mediciner och för att ha koll på bmi. 

men har aldrig någonsin pratat vikt med barnen. Men vi föräldrar är överviktiga, vi lever i ett överflödssamhälle och det är ju vårt ansvar som föräldrar att inte låta våra barn bli överviktiga. Det är ju sjukt elakt och dåligt föräldraskap. alldeles För många barn idag är ju överviktiga. 

• Anonym (Bmi)
    Spucks skrev 2022-07-24 11:49:49 följande:
    Jag är väldig förundrad över svaren i tråden. Övervikt och fetma ökar, även bland barn, och är den största hälsorisken i samhället (precis som i de flesta andra västerlänska staterna). Det vet man, det är inget nytt. Man vet också att en stor del av överviktiga barn förbli överviktiga om vuxna, eller blir tom adipös. Man vet också att maten är den viktigaste aspekten som påverkar vikten, rörelse har bara lite effekt ("You can't outrun a bad diet.") Man vet att en dålig kost påverka hälsan även på andra sätt en bara vikten. Man vet att kostvanor är svårt att bryta.

Ändå svarar nästan alla här att det kvittar om barn är överviktig eller inte, att det kvittar hur mycket sötsaker de stoppar i sig. Folk applåderar pappan som helt skiter i sina barns hälsa genom att mata dem med mycket skräpmat och sötsaker och tycker att frukt och grönt är helt onödig. Folk berättar stolt hur de själva gör likadant med sina barn.
    Jag blir mördrädd när jag läser det här! Om de flesta föräldrar tänker som de som svarade här, ser Sverige snart ut som USA vad gäller övervikt/fetma och releterade hälsoproblem.

Ja, några formuleringar TS använder är extrema, men det ändrar inte på saken att kosten pappan ger sina barn är extrem onyttig och därmed en hälsofara för barnen och att vad TS beskriver hur hennes barn äter när hon är ansvarig är som det egentligen ska vara.
    Man fostrar inte ätstörningar genom en varierad, mestadels nyttig kost och genom att lära sig att onyttiga saker är okej, men med måtta. Såhär fostrar man en hälsosam inställning till mat, där man vet vad kroppen behöver, vad som är bra och dålig för kroppen och där man äter av allt, men i olika proportioner.
    Dessutom: det finns många fler överviktiga än ätstörda människor i Sverige. Varför tycker ni alltså att övervikt är helt okej (och antar att övervikt inte leder till ätstörningar)?
    Bra skrivet, precis vad jag tänkt när jag läst tråden!
  • Anonym (Bmi)
    LFF skrev 2022-07-25 12:17:10 följande:
    Vi väger väl ungarna max en gång i kvartalet men det är för att ha koll på att de går upp i vikt som de ska. Har två spinkisar som äter allt och mycket av det också men där vikten ändå är seg uppåt (speciellt på den ena). Den senaste vikten vi haft innan en eventuell skidresa är den vi gått på vid inställning av skidorna.

Fast jag fattar inte. Varför är det ok att kolla att de går upp i vikt som de ska men inte att de INTE går upp i vikt som de ska?

Barn ska ha normalvikt, vi föräldrar ska ha koll på att de har normalvikt eftersom avvikelser åt båda hållen är dåliga för hälsan. Och vet man inte riktigt om den kost man har hemma är lagom och bra så är ju detta med vågen ett bra sätt att över tid följa om de äter bra.  

• Anonym (Bmi)
    mammatill6 skrev 2022-07-25 12:48:38 följande:
    Att lära ett barn redan från ung ålder att man ska väga sig för att hålla koll på siffrorna och om det visa nåt hekto för mycket ska man dra ner på saker. Risken för tonåringar som inte vågar äta en glass utan kolla vikten först, som hoppar över måltider för att inte lägga på sig är enorm då.Det är väl bättre att lära barnen att äta bra mat, att man kan äta allt men inte alltid och vad en balanswrad kost är. Sen en del kroppar väger mer och andra mindre. Min ena dotter är smal och helt normalt byggd. Tränar massor, äter bra mat. Men enligt vikten 1 kg övervikt. 
    Fast vi har aldrig någonsin värderat siffrorna utan bara regelbundet tagit måtten längd, vikt och skostorlek och skrivit upp. Vi har aldrig ens en sekund kommenterat siffrorna. 

Nu är mina barn 12 och 14 och sista åren har vi blivit lite försiktiga i att just väga den äldsta, för att det skulle kunna uppfattas som känsligt av henne. Men längd och fotstorlek håller vi ju fortfarande koll på och blir det anledning att kolla vikten (läkarbesök i skolan och liknande) så bara antecknar jag den, fortfarande utan minsta kommentar. 
Svar på tråden Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan