Inlägg från: Anonym (Jenny) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jenny)

Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan

Anonym (Mamma) skrev 2022-07-22 17:28:35 följande:
    Jag är problemet, absolut. Barnet är inte problemet. Däremot tycker jag att det är problematiskt att pappan, utan att blinka, serverar glass och fika som är lika kaloririkt som en måltid kan vara. Okej om det blir en glass som mellis nu på sommaren, men inte utöver det , som pappan gör.  
    Hur pratar du med pappan om det här? Det känns inte som en bra uppdelning att låta föräldern med en ätstörning i bagaget vara den som ska se till att familjen äter nyttigt. Jag tycker att han gott kan steppa upp i den här frågan så att du inte riskerar att bli triggad eller överföra dina problem till era barn. Inser han vad som ligger i vågskålen? 

Jag menar förstås inte att han ska följa dina instruktioner och regler till punkt och pricka, men att servera något så när balanserade måltider i de flesta fall är inte för mycket att begära (och inte lämpa över det ansvaret på dig). Han kan ta din oro om dotterns vikt på allvar, men sedan säga att han kommer att hålla koll så att du faktiskt slipper.

Är pappan inte kapabel att steppa upp så tveka inte att ta hjälp av en professionell (dietist eller terapeut) eller en annan familjemedlem eller vän, som kan se på situationen med sunda ögon och hjälpa dig att lägga upp en plan. Du ska inte behöva ifrågasätta dig själv och känna dig ensam i det här.
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-07-22 18:18:29 följande:

Jag har varit friskförklarad i tio år. Det här är första gången jag känt oro för hennes vikt. Tidigare har jag tänkt att hon springer av sig/växer till sig, så länge vi äter ordentlig mat. Och maten jag lagar är varken mager eller märklig. Allt lagas med fullfeta produkter, och innehåller kött, fisk, kyckling och vegetariskt, samt kolhydrater. Vi äter också falukorv ibland, eller beställer pizza nån gång, men om jag inte tar hand om maten blir det snabblagat och mycket fett. Grönsaker är möjligen ett salladsblad. Jag tycker att yoghurten ska vara naturell. Vill man ha smak, kan man skiva banan eller riva ner äpple. Pappan köper konstant smaksatt yoghurt, det tycker ju han (och barnen) är gott!

Bara som exempel från den här veckan: Lax på spenatbädd, med citronsås (på grädde) och makthavare. plockgrönsaker till. 
    Kyckling på plåt, med rostad potatis, rostade grönsaker och hummus
    Potatis- och purjolökssoppa, kidneybönor 
    Caesarsallad med både bacon och dressing 
    Svamprisotto med torkad serrano och bakade tomater

Ingen bantarmat med andra ord. 

Jag menar inte att ifrågasätta ditt tillfrisknande. Det låter som om ni äter både gott och nyttigt och även helt rimligt och normalt. Imponerande att era barn äter så varierat!

Jag menar bara att med tanke på vad du har i bagaget så borde pappan ta ett större ansvar för barnens mat. Du ska inte vara den som bär hela den bördan själv. Kan pappan inte ta det ansvaret tycker jag att du ska söka stöd hos någon vars omdöme du kan lita på. 
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-07-22 22:52:28 följande:

Vi har heller aldrig talat vikt med barnen. Vi mäter dem ett par gånger per år, för att se till klädstorlekar. Vi har inte vägt dem till annat än BVC-kontroller, utom nu då. 

Jag blir både glad och förbryllad av svaren i tråden. I alla andra trådar när barn är lite överviktiga, skräds inte med orden när man berättar hur hemskt det är med tjocka barn, hur usla föräldrarna är och hur dåliga matvanor familjen har. Därför ville jag verkligen påtala att vi inte har dåliga matvanor, för att inte få höra att vi ska dra ner på läsk och att jag minsann inte vet hur man äter. 

Jag är också förvånad över svaren du har fått. Jag tror att du tänker rätt och verkar ha ett bra förhållningssätt till ditt barns kosthållning. Vad jag inte gillar är att pappan verkar avsäga sig ansvar och jag tror att som en person med en ätstörning bakom dig så skulle det vara guld värt för dig att ha en person att bolla tankar med för dig.
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (X) skrev 2022-07-27 17:31:32 följande:
    Detta.

Är barnet precis över normalvikt och på väg uppåt så hittar man metoder. Att få ångest och panik och känna att man är misslyckad är problematiskt.
    Men TS känner sig stressad, något som hon håller för sig själv och ser till att barnet inte får se. Hon tar sedan upp det med pappan som avfärdar det och söker då annan input (att göra det från FL är kanske lite vådligt, men i alla fall) om hur hon ska hantera situationen. Är inte det ett ganska bra och sunt förhållningssätt?

Hon har inte påtalat detta för dottern. Hon har inte gjort några förändringar i mathållningen. Hon analyserar sina egna känslor och reaktioner INNAN hon bestämmer sig vad hon ska göra. 
Svar på tråden Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan