Inlägg från: Anonym (Plugg) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Plugg)

Juristprogrammet

Kommer du in överallt, har du betygen? 

Satsa på de äldre, Uppsala, Lund, Stockholm i första hand. Ger bredare nätverk

Olika ställen har lite olika utbildningsformet. Vad som passar dig är omöjligt att säga innan du prövat. 

Läs på om tingsmeritering och urvalet samt vilka jobb som har det som krav. Men ja, det är ett visst betygshets på juristprogrammet. Men det är i huvudsak upp till dig att hantera det.

Arbetsmarknaden är hyfsat god men hög konkurans om vissa attraktiva tjänster. 

• Anonym (Plugg)
    Robeli18 skrev 2022-07-20 10:52:56 följande:
    Betygsmässigt är det nog lite gränsfall men har ett högskoleprov jag kommer in överallt med. 

Okej Uppsala är mitt förstahandsval just nu, både för att det ska vara ett bra universitet men det ska ju även vara den bästa studentstaden. Har du själv gått juristprogrammet? 

Okej tack för tipset, det ska jag absolut göra.
    Nej, men nära släkting och en del vänner.

En fördel med Uppsala är att kursutbudet är brett, både inom juridik men framförallt inom massa annat. Vill du komplettera eller byta finns det mycket att välja på. Kul stad att plugga i. 

Notarieplstser, ting, tillsätts på nästan enbart betyg. För att få attraktiva platser Stockholm, Uppsala tex kräv toppbetyg på nästan alla kurser.

För vissa jobb, tex domare, åklagare är ting krav. På andra väldigt meriterande, speciellt om du ska jobba med processer. 
  • Anonym (Plugg)
    Robeli18 skrev 2022-07-21 23:10:00 följande:

Roligt att höra från en som faktiskt gått i Uppsala. 
    Vet inte om du har någon koll på detta men på vilka ställen kan man sitta ting? Hur bra betyg behöver man på andra ställen än Stockholm? 
    Hur svårt är det att få AB i alla kurser? Är det många som får det? 

Sorry om jag bombaderar dig med frågor hehe 

Kolla domstolsverkets hemsid.  Där finns info om notarietjänstgöring

Väldigt få får högsta betyg på alla tentor. Det kräv rätt mycket, både  av tid, fokus och talang. 
Svar på tråden Juristprogrammet