Juristprogrammet
Hej!
Jag tog studenten nu i juni och har planer på att börja plugga till jurist i vår eller i höst. Jag är medveten om att alla universiteten inte startar juristprogrammet till våren men hör gärna vad som finns att säga om dem i alla fall ????
Jag undrar då om någon här har någon erfarenhet av programmet och de olika universiteten? Uppsala, Stockholm, Lund och Göteborg finns det ganska mycket information om och det pratas ganska gott om alla fyra universitet enligt mina erfarenheter. Däremot Karlstad, Örebro och Umeå tycker jag det är svårt att få en bra uppfattning om. Exempelvis Karlstad läste jag lite recensioner om och alla var typ lite ?halvdåliga?, om man kan säga så? Allt ifrån oengagerade lärare till tråkig stad och dålig skola, stämmer det? Eller finns det fördelar med att plugga där?
Jag har även hört att för att kunna göra bra karriär bör man ha pluggat vid någon av de mer omtalade universiteten, stämmer det? Har man sämre chans i arbetslivet om man pluggat i exempelvis Örebro jämfört med Uppsala?
Jag läste även något om att i Uppsala och Lund satsa de mer på ?grupparbeten? jämfört med i Stockholm där arbetet var mer individuellt. Är det någon skillnad i svårighetsgrad? Min spontana tanke är att det låter roligt att plugga i grupp, men det kanske inte är så på universitet? I Uppsala så var det någon som sa att de mixade klasserna varje termin, vad tycks om det? Jag tänker att det kanske blir svårare att få nära vänner då, men det kanske är bra för utbildningens skull?
Sen så har jag hört att det är en enorm betygspress och som jag en tävling mellan alla studenter. Läst någonstans att i Stockholm göms läroböckerna undan på biblioteken av studenten och att även sidor rivs ut. Har även hört att det ska vara svårt att få jobb om man inte har högsta betyg i ALLT. Undrar då hur stor andel det egentligen är som får så bra betyg?
Detta inlägget blev nog en aning rörigt men jag hoppas ni kan förstå vad jag undrar. Jag är fullt medveten om att det finns svårigheter med att hitta bostad i exempelvis Stockholm och Uppsala och att det även är svårare att komma in på vissa ställen, men det är inte det jag är ute efter utan mer kvalitén på utbildningarna och lite hur det är att plugga i de olika städerna.
Kram ????