Häck granne
Jag förstår att de5 känns tufft…du skulle ge behöva vara sjukskriven men kan inte eftersom bebisen uppenbart är under året = ingen förskola, att han inte kan vara föräldrar ledig förstår jag också..som barn till egenföretagare som hade en liten verksamhet så vet jag att det i ert fall bara finns två allternativ .antingen är du föräldraledig eller lägger han ner sin firma ..för det vet alla småföretagare att i en liten firma finns inte marginaler för ägaren= enda anställda (?) att vara sjuk övh än mindre för att vara föräldraledig en månad eller mer..
man vet också att det inte är en 40 h vecka för en egenföretagare…kan man hålla det på 50 h får man vara nöjd.
Din man verkar också vara den där snälla hjälpsamma typen den som aldrig kan säga nej när någon ber om hjälp.. och inte riktigt förstår hur det påverkar dig och er familj ..naiv som man är så tror man att denna man själv får barn ska det ändra sig.. tyvärr gör det sällan det och tyvärr är den sortens person som alltid hjälper alla andra ofta samtidigt extremt dålig på att själv be om hjälp utan tror på något vis att alla de simmade hjälpt självmant ska erbjuda sig hjälpa till utan att man behöver fråga dem i god tid om hjälpen…
En sådan person vill inte heller stå i skuld inbillad eller inte till någon= grannen erbjuder sig att ta hela kostnaden själv= jag måste åtminstone hjälpa till med arbetet..trots att jag ev inte har tid och trots att vi talat om detta o föreslagit att det ska vänta något år…
Jag är själv sambo med en egenföretagare..jag visste vad jag gav mig in på och lärde mig tidigt i relationen att ville jag ha tid för oss både före o efter att vi fått barn måste jag tydligt boka in den tiden och påminna i god tid att då o då ska vi göra X …
eftersom han inte kunde vara föräldraledig så gjorde jag så att så fort barnen var stora nog att inte ammas längre så bokade jag in resor på helgerna inkl övernattningar ..kunde vara en shoppingresor till Ullared med en väninna tex.. o självklart redan innan dess så lämnade jag honom själv hemma med bebis mellan amningar så han fick ta eget ansvar för barnen.. ( farmor / mormor bor inte 5 min bort så ….)
Detta gjorde att han förstod lite bättre hur jag hade det hemma med först en bebis o sedan en bebis+ en liten och han började mer o mer förstå hur hans handlingar på verkade mig o barnen.
( Han är fortfarande en sån där hjälpsam typ…men han har lärt sig att kolla av med mig först innan han lovar bort sig …9 av 10 ggr i alla fall…)