• Anonym (Jonna)

Häck granne

Lång historia kort. Jag har varit utmattad o haft en man som jobbat dag o natt i åratal med sitt företag. 
    Nu vill grannarna sätta häck i vår stugan o vi har varkeb råd eller ork i år har vi sagt. Jag är föeäldraledig o eg sjukskriven men jag har fått säga nej till sjukskrivningen för mannen kan inte vara hemmA.
    Nu ville dw gärna ha häcken o sätter den på sin sida o betalar. Vi är tacksamma o det gör allt.
    När vi står o pratar lovar mannen ändå att vara med när häcken ska ner osv o jag blir så ledsen,
    Ännu en helg när jag ska stå med allt han är ute o gräver dricker öl på trädgården med grannarna.
    Visst de gör allt men för en gångskull behövde vi inte bry oss. Reagerar jag fel?
    Han har hjälpt vänner under helger hela vårt liv i såxtrött på att vara hemma själv o ta allt jämt o när de eebjld sig

• Svar på tråden Häck granne
  • Anonym (ööö)

Gratulerar! Du har en man som bara bryr sig om sitt företag och du kan inte ens vara sjukskriven? Hur tänker han! Vad händer om du blir ännu sjukare än du är , för att du inte får lov att vila dig frisk? Ska han då stå där "kom igen gumman, jag kan inte vara hemma för jag måste jobba på mitt superviktiga företag" 

Det där med häcken är en bifråga. 

• Anonym (Hmm)

Har ni pratat om det här problemet? Om det pågått hela relationen så får du nog acceptera att han är social och hjälpsam.

• Anonym (Jonna)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-07-19 11:04:01 följande:

Har ni pratat om det här problemet? Om det pågått hela relationen så får du nog acceptera att han är social och hjälpsam.

Japp o jag tog det i början till vi skulle bygga vår stuga o han hävdade att han skulle få hjälpen tillbaka. Vi stod ensamma en hel sommar .
    Hur hade ni gjort helt ärligt?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Jonna) skrev 2022-07-19 11:06:08 följande:
    Japp o jag tog det i början till vi skulle bygga vår stuga o han hävdade att han skulle få hjälpen tillbaka. Vi stod ensamma en hel sommar .
    Hur hade ni gjort helt ärligt?
    Låtit honom vara med och göra den där häcken, han har ju redan lovat bort sig, och planerat nåt annat för mig själv och barn. Längre fram kan man ta ett samtal att han måste dubbelkolla med dig innan han lovar bort sig och att ni måste börja planera in mer avlastning för dig, dvs återhämtning, och planera in mer familjetid och mer partid.
  • Anonym (Dubbe)

Är det ölen som är det största problemet?
    Varför nämner du det ens annars?

• Anonym (Jonna)
    Anonym (Dubbe) skrev 2022-07-19 11:10:40 följande:

Är det ölen som är det största problemet?
    Varför nämner du det ens annars?

Japp ölen är ett problem eftersom hans mamma dog av alkoholism o han tycker det är ok aty dricka varje dag. Jag är rädd för att se honom som sin mor
  • Anonym (a)

Hur gammalt är barnet?

• Anonym (Stina)
    Anonym (Jonna) skrev 2022-07-19 10:51:30 följande:
    Häck granne

Lång historia kort. Jag har varit utmattad o haft en man som jobbat dag o natt i åratal med sitt företag. 
    Nu vill grannarna sätta häck i vår stugan o vi har varkeb råd eller ork i år har vi sagt. Jag är föeäldraledig o eg sjukskriven men jag har fått säga nej till sjukskrivningen för mannen kan inte vara hemmA.
    Nu ville dw gärna ha häcken o sätter den på sin sida o betalar. Vi är tacksamma o det gör allt.
    När vi står o pratar lovar mannen ändå att vara med när häcken ska ner osv o jag blir så ledsen,
    Ännu en helg när jag ska stå med allt han är ute o gräver dricker öl på trädgården med grannarna.
    Visst de gör allt men för en gångskull behövde vi inte bry oss. Reagerar jag fel?
    Han har hjälpt vänner under helger hela vårt liv i såxtrött på att vara hemma själv o ta allt jämt o när de eebjld sig

Du har ju själv valt att leva med honom, t om att skaffa barn med honom. Ni har större problem än grannens häck, men de problemen verkar du blunda för eftersom de pågått i många år. Så om det var ok innan grannen ville sätta en häck, både med hans drickande, jobbande och brist på ansvar, så borde det väl inte vara så jobbigt nu? Jag menar, häcken är väl snart klar och då är allt som vanligt igen.
  • Yllop

Var det inga varningsklockor som ringde innan du skaffade barn med honom?

• Anonym (Eh)

Om grannen betalar för en häck som ni också kommer att dra nytta av så kan ni väl åtminstone hjälpa till att gräva ner den?
    Om du hellre vill att din man ska vara hemma "och ta allt" så får väl du ta en spade och börja gräva själv om du tror det inte är något jobb med det. Klart man kan ta en öl när man jobbar i trädgården. Du låter bara avundsjuk och missunnsam. Man får ge och ta här i livet. Inte bara ta TS. 

• Anonym (Förstår)

Jag förstår att de5 känns tufft…du skulle ge behöva vara sjukskriven men kan inte eftersom bebisen uppenbart är under året = ingen förskola, att han inte kan vara föräldrar ledig förstår jag också..som barn till egenföretagare som hade en liten verksamhet så vet jag att det i ert fall bara finns två allternativ .antingen är du föräldraledig eller lägger han ner sin firma ..för det vet alla småföretagare att i en liten firma finns inte marginaler för ägaren= enda anställda (?) att vara sjuk övh än mindre för att vara föräldraledig en månad eller mer..
    man vet också att det inte är en 40 h vecka för en egenföretagare…kan man hålla det på 50 h får man vara nöjd.

Din man verkar också vara den där snälla hjälpsamma typen den som aldrig kan säga nej när någon ber om hjälp.. och inte riktigt förstår hur det påverkar dig och er familj ..naiv som man är så tror man att denna man själv får barn ska det ändra sig.. tyvärr gör det sällan det och tyvärr är den sortens person som alltid hjälper alla andra ofta samtidigt extremt dålig på att själv be om hjälp utan tror på något vis att alla de simmade hjälpt självmant ska erbjuda sig hjälpa till utan att man behöver fråga dem i god tid om hjälpen…
      En sådan person vill inte heller stå i skuld inbillad eller inte till någon= grannen erbjuder sig att ta hela kostnaden själv= jag måste åtminstone hjälpa till med arbetet..trots att jag ev inte har tid och trots att vi talat om detta o föreslagit att det ska vänta något år…

Jag är själv sambo med en egenföretagare..jag visste vad jag gav mig in på och lärde mig tidigt i relationen att ville jag ha tid för oss både före o efter att vi fått barn måste jag tydligt boka in den tiden och påminna i god tid att då o då ska vi göra X …
    eftersom han inte kunde vara föräldraledig så gjorde jag så att så fort barnen var stora nog att inte ammas längre så bokade jag in resor på helgerna inkl övernattningar ..kunde vara en shoppingresor till Ullared med en väninna tex.. o självklart redan innan dess så lämnade jag honom själv hemma med bebis mellan amningar så han fick ta eget ansvar för barnen.. ( farmor / mormor bor inte 5 min bort så ….) 
    Detta gjorde att han förstod lite bättre hur jag hade det hemma med först en bebis o sedan en bebis+ en liten och han började mer o mer förstå hur hans handlingar på verkade mig o barnen.
    ( Han är fortfarande en sån där hjälpsam typ…men han har lärt sig att kolla av med mig först innan han lovar bort sig …9 av 10 ggr i alla fall…) 

• Anonym (A 2)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-07-19 11:04:01 följande:
    Håller med
  • Anonym (Dubbe)
    Anonym (Jonna) skrev 2022-07-19 11:32:53 följande:
    Japp ölen är ett problem eftersom hans mamma dog av alkoholism o han tycker det är ok aty dricka varje dag. Jag är rädd för att se honom som sin mor
    Det är skillnad på att dricka någon öl, även om det är varje dag, och på att supa hjäl sig.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Dubbe) skrev 2022-07-19 20:16:06 följande:
    Det är skillnad på att dricka någon öl, även om det är varje dag, och på att supa hjäl sig.
    Det kan ändå tyda på ett riskbeteende. "Någon" öl, är det 1-2 eller 4-5 t ex? Starka eller folkisar? Kan han avstå eller "måste" han ha det? Blir han försvarsinriktad om man ifrågasätter hans drickande? Hur påverkas barnen eller familjelivet av det? Det går inte att bara säga rakt av att det är ok att dricka alkohol varje dag.
  • Anonym (Dubbe)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-07-19 20:24:07 följande:
    Det kan ändå tyda på ett riskbeteende. "Någon" öl, är det 1-2 eller 4-5 t ex? Starka eller folkisar? Kan han avstå eller "måste" han ha det? Blir han försvarsinriktad om man ifrågasätter hans drickande? Hur påverkas barnen eller familjelivet av det? Det går inte att bara säga rakt av att det är ok att dricka alkohol varje dag.
    Tja, jag är både alkohol- och drogliberal så jag vet inte om vi ens behöver ta diskussionen.
  • Anonym (Jk)

"Kan inte" vara hemma, ni bor inte i Sverige eller?

Din man är en jävla skit. Häcken är ditt minsta problem. 

• Anonym (Snart)

Det var nog en bra id'e att lämna honom med barnet ibland, så att han förstår att du kan bli trött av det. 

Man har ju nyligen sett att färre glas alkohol  i veckan än man tidigare har trott, riskerar att ge skador. Så om det drar iväg med många glas för honom, så är det definitivt ett problem. 

Det är svårt att din man själv inte ber om hjälp från sådana som han tidigare har hjälpt med deras grejor.  Kan du göra det (fråga) och samtidigt locka med lunch eller så?

• Anonym (Förstår)
    Anonym (Jk) skrev 2022-07-20 19:59:14 följande:
    "Kan inte" vara hemma, ni bor inte i Sverige eller?

Din man är en jävla skit. Häcken är ditt minsta problem. 

Min man kunde inte vara hemma, samma sak med en väninna till mig- där varvet hon som inte kunde vara f-ledig…barnets pappa fick komma till henne när barnet behövde ammas..hon är hårfrisörska med en egen salong i anslutning till deras hus.. en jobbarkompis dotter var barnflicka till en nyfödd…de föräldrarna var också egenföretagare ( de hade nog kunnat vara lediga dock men valde att inte vara det)

om man har ett mindre enmansföretag alternativt ett litet företag med någon enstaka anställd där man själv inte är någon chef som sitter på ett kontor utan är en vanlig anställd i sin egen firma så,kan man inte ta ledigt 3-6 månader …då har man ingen firma sedan!!
    Detta gäller i Sverige

jag förstår att de som bara jobbat som anställda och vars släkt bara varit anställda inte har en aning om hur det fungerar för en småföretagare… men för att förklara det liiite enkelt… först så kan du sällan ta ut så hög lön som du ger en anställd… ( inte de första åren i alla fall ) sedan får du ut precis som alla andra f-peng baserat på din inkomst…som alltså varit låg..

Sedan ska du anställa en vikarie för dig själv…om det ens är möjligt- beroende på vad för sorts företag du har…
    så ska vikarien ha en marknadsmässig lön=Ofta  högre lön än du ger dig själv…
    sedan ska lika mycket till betalas in i sociala avgifter och skatter…samtidigt som du måste fortsätta betala in sociala avgifter och skatter för dig själv….

Detta är något många småföretagare inte har råd med…de står då inför två alternativ när de får barn…inte ta ut någon f-penning och ha sitt företag och inkomst kvar efter föräldraledigheten eller lägga ner sitt företag och stå utan arbete och inkomst då f- penningen är slut……

Svar på tråden Häck granne