Anonym (Jk) skrev 2022-07-20 19:59:14 följande:
"Kan inte" vara hemma, ni bor inte i Sverige eller?
Din man är en jävla skit. Häcken är ditt minsta problem.
Min man kunde inte vara hemma, samma sak med en väninna till mig- där varvet hon som inte kunde vara f-ledig…barnets pappa fick komma till henne när barnet behövde ammas..hon är hårfrisörska med en egen salong i anslutning till deras hus.. en jobbarkompis dotter var barnflicka till en nyfödd…de föräldrarna var också egenföretagare ( de hade nog kunnat vara lediga dock men valde att inte vara det)
om man har ett mindre enmansföretag alternativt ett litet företag med någon enstaka anställd där man själv inte är någon chef som sitter på ett kontor utan är en vanlig anställd i sin egen firma så,kan man inte ta ledigt 3-6 månader …då har man ingen firma sedan!!
Detta gäller i Sverige !
jag förstår att de som bara jobbat som anställda och vars släkt bara varit anställda inte har en aning om hur det fungerar för en småföretagare… men för att förklara det liiite enkelt… först så kan du sällan ta ut så hög lön som du ger en anställd… ( inte de första åren i alla fall ) sedan får du ut precis som alla andra f-peng baserat på din inkomst…som alltså varit låg..
Sedan ska du anställa en vikarie för dig själv…om det ens är möjligt- beroende på vad för sorts företag du har…
så ska vikarien ha en marknadsmässig lön=Ofta högre lön än du ger dig själv…
sedan ska lika mycket till betalas in i sociala avgifter och skatter…samtidigt som du måste fortsätta betala in sociala avgifter och skatter för dig själv….
Detta är något många småföretagare inte har råd med…de står då inför två alternativ när de får barn…inte ta ut någon f-penning och ha sitt företag och inkomst kvar efter föräldraledigheten eller lägga ner sitt företag och stå utan arbete och inkomst då f- penningen är slut……