Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

Har vi valt så hemska namn?

Anonym skrev 2022-07-26 17:34:50 följande:
    Nejdå, mina (vuxna) barn heter varken Kristina eller Margareta och utöver så är det söner jag har.
    De har förvisso rejäla svenska urstarka namn också ooch inga importnamn eller annat hittepå.

Sen om vi lever ett slentrianmässigt liv, det har du ju naturligtvis ingen aning om. Men känner dig tvingad att skriva det, för att du är... just det, kränkt.

Hur gammal sa du att du är?
    Forumet är till för alla som kan bete sig.
    Nej, du måste inte ha samma åsikt som jag. Det är liksom det som är själva grejen med forum, att byta åsikter. Kanske få någon ögonöppnare och möjligtvis också skapa förståelse. Men då kan man inte hugga som en ilsken gädda.
    Jag vet inte vart du vill komma? Vill du ha beröm för att du gett dina söner urstarka svenska namn för 30 år sen? Du hör ju själv hur patetiskt det låter. 
  • Anonym (?)
    Embla twopointoh skrev 2022-07-26 17:53:01 följande:
    Namn väcker känslor och associationer, det är denna tråd, och de andra otaliga namntrådar som finns, ett bevis på. Speciellt de namn som i TS kallas WT-namn, eller kanske snarare diskussionen kring dessa namn. Du skriver ju själv i TS att det inte var så roligt att få reda på att de namnen du valt till dina barn räknas till den kategorin.

Vi har alla olika smak, men jag är övertygad om att föräldrar generellt sett väljer de finaste namnen de kan komma på och/eller namn som passar deras barn.
    Tack! Vissa personer älskar bara att strö salt i sår. Tråkigt att diskutera med sådana och det råkar alltid vara just 60-talister som är värst på den fronten. Men de lever ju ett framgångsrikt, lyckligt, friskt och långt liv med sina märkvärdiga namn I familjen. För allt sitter ju i namnet. 
  • Anonym (?)
    Embla twopointoh skrev 2022-07-26 18:09:48 följande:
    Allt sitter inte i namnet, men en del gör det. Namn sänder ut signaler och ger associationer, främst vilken bakgrund personen som bär namnet har. Även om det inte alltid stämmer på individnivå, stämmer det ofta på en generell. Personligen så anser jag att fördomar, det är liksom bara något man har för att ens hjärna ska klara av att få en överblick över världen och snabbt kunna fatta beslut i "farliga" situationer. Det är allmänmänskligt och inget fel i sig. Problemet är när man låter dessa fördomar styra hur man bemöter och behandlar människor, när man inte inser att det är just en fördom och att individen framför en kanske inte stämmer in på den.
    (Och så är det viktigt att kunna skilja på "fördom" och "värdering")

Så, när du ger ditt barn namnet Erik eller Liam eller Sigvard eller Gandalf skickar det vissa signaler, precis som vilket annat namn som helst. Det kommer man aldrig ifrån, även om man skulle önska att så inte vore fallet.

Jag har förstått det i den här tråden. Mina barn har alla förutsättningar för ett lyckat liv. Har svårt att tro att namnen skulle förstöra det som väntar mina barn. Dock så rynkade mina föräldrar på näsan när vi berättade vad barnen skulle heta, men det struntade vi totalt i då det är namn VI älskar. 

Vad menar du med att namnen i vår familj sänder ut för signaler? Är det främst Liam och Leon du syftar på då? Eller sänder mina syskonbarns namn också ut sådana signaler? 

• Anonym (?)

Haha vad roligt att hon som hackat på mina barns namn hela tråden får ett mothugg gällande sin familj och direkt springer hem till svärdottern och gråter och att svärdottern sedan tar sig tid att skriva här att svärmor visst är en bra svärmor och att de minsann valt sina barns namn själva utan svärmors hjälp. Det gjorde min kväll! Undra vem som är kränkt egentligen?

• Anonym (?)
    Anonym (Pippi) skrev 2022-07-26 21:41:27 följande:
    Ja det här blev ju en lite lustig tråd. Googlade lite på WT och så här stod det: Med andra ord: att vara vanlig och enkel i sin livsstil är inte att vara white trash, utan det krävs att man på något sätt märker ut sig litet extra i sin dåliga smak, obefintliga fostran, kortsiktiga tänkande och djuriska manér. Det är väl lite så man tänker om WT och deras namn. Namnen uppfattar jag oftast lite märkliga att de försöker få till något speciellt men det blir inte toppenbra. Namnen du nämner är väl namn som är helt vanliga just nu. Jag tyckte när Liam började dyka upp i Sverige att det var jättefult och konstigt men se vad man kan ändra sig. Nu tycker jag att det är fint. Så nej några WT namn har ni inte. 
    Ja visst det fint!
  • Anonym (?)
    Anonym (Svärdottern) skrev 2022-07-26 21:51:16 följande:
    Det är ingen som har "sprungit" till någon. Min svärmor och jag är vänner och detta kom upp när vi pratade i telefon.

Men skratta du.

Det visar vilken omogen människa du är, och du ska ha barn.
    Vi får väl hoppas att du är lite mer mogen när du ska rodda din familj, för barnens skull. 

Hånfulla människor brukar ha en tendens att sprida osämja omkring sig, att reta upp folk så där lite till mans. 
    Lycka till när första orosanmälningen kommer, som visar på oro för Liam och Leon då deras mor beter sig väldigt labilt.

Fast nu är du nog bara en retsticka som vill ha lite roligt. Får vi hoppas, för de eventuella barnens skull.
    Oj, du har ju precis samma fördomsfulla åsikter om mina barn namn som din svärmor. Orosanmälningar? Nu beter du dig hånfullt. Din ?kära? svärmor skrev också att det var underhållande att strö salt i sår angående mina barns namn. Så ni två är inga helgon heller, men fint att du leker det.. Väldigt nyfiken på vad dina barn heter, men det vågar du väl inte skriva ut. 
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2022-07-26 22:50:33 följande:
    Skulle inte skriva mer, men din lögn behöver kontras.

Detta var det jag skrev: "Har du sår som mina kommentarer känns som salt i, ja då har du ju insett ditt misstag.".

Vad i det ser du som underhållande från min sida?

Sen vill jag klargöra en sak till. Att skriva anonymt som jag gör, kan vem som helst göra i en tråd. Du kan alltså inte ta för givet att alla med samma nick, i detta fall, är samma person.
    Öh? Du skrev att det var underhållande. Scrolla tillbaka om du är senil. 

Haha va? Så du menar att en annan skulle ha samma nick som dig och svara åt dig? Låter som en dåres försvarstal. Försöker du slingra dig nu? 
  • Anonym (?)
    nihka skrev 2022-07-26 23:06:08 följande:
    Precis. Det finns inga namn som inte är importerade. Alla våra gedigna svenska namn har alla vid något tillfälle varit nya mer eller mindre innovativa importer.
    Helt rätt. 
  • Anonym (?)
    Anonym (X) skrev 2022-07-26 23:09:17 följande:

Fattar inte varför du startade tråden TS, när du blir så otroligt upprörd.

Jag har fått väldigt många bra svar i tråden! Får jag inte argumentera med en person eller vad är det du menar? Sen tål jag bara inte när en person tror att den är bättre än andra för att personen valde gamla ursvenska namn åt sina barn för 40 år sedan.. Det var inte därför jag startade tråden. Jag personligen anser att medelklass som namnger sina barn till gamla kunganamn har väldigt stora komplex i livet som den försöker kompensera upp.
    60-talister överlag har väldigt inskränkta åsikter. 
  • Anonym (?)
    Embla twopointoh skrev 2022-07-27 00:18:28 följande:
    Fast nu säger du först att du inte tål att någon tror den är bättre än andra på grund av namn, sedan gör du i nästa andetag ned dem som ger sina barn gamla kunganamn? Varför är det okej när du är nedlåtande och generaliserande mot en grupp, men inte okej när folk generaliserar och är nedlåtande mot de som ger sina barn namn du råkar gilla?
    För att det är på totalt olika sätt att bli nedtryckt genom att få slängt i ansiktet att snart trillar orosanmälningarna in för att mina barn heter Leon & Liam än att ett barn med ett gammalt kunganamn säkert har föräldrar med komplex. Men vi tycker väl olika där.. Alla har rätt till sin åsikt OCH att argumentera för sin åsikt!! 
Svar på tråden Har vi valt så hemska namn?