Embla twopointoh skrev 2022-07-26 18:09:48 följande:
Allt sitter inte i namnet, men en del gör det. Namn sänder ut signaler och ger associationer, främst vilken bakgrund personen som bär namnet har. Även om det inte alltid stämmer på individnivå, stämmer det ofta på en generell. Personligen så anser jag att fördomar, det är liksom bara något man har för att ens hjärna ska klara av att få en överblick över världen och snabbt kunna fatta beslut i "farliga" situationer. Det är allmänmänskligt och inget fel i sig. Problemet är när man låter dessa fördomar styra hur man bemöter och behandlar människor, när man inte inser att det är just en fördom och att individen framför en kanske inte stämmer in på den.
(Och så är det viktigt att kunna skilja på "fördom" och "värdering")
Så, när du ger ditt barn namnet Erik eller Liam eller Sigvard eller Gandalf skickar det vissa signaler, precis som vilket annat namn som helst. Det kommer man aldrig ifrån, även om man skulle önska att så inte vore fallet.
Jag har förstått det i den här tråden. Mina barn har alla förutsättningar för ett lyckat liv. Har svårt att tro att namnen skulle förstöra det som väntar mina barn. Dock så rynkade mina föräldrar på näsan när vi berättade vad barnen skulle heta, men det struntade vi totalt i då det är namn VI älskar.
Vad menar du med att namnen i vår familj sänder ut för signaler? Är det främst Liam och Leon du syftar på då? Eller sänder mina syskonbarns namn också ut sådana signaler?