• Tom Araya

Sambo tafsar privat & offentligt

Jag håller med om att det är respektlöst, snudd på övergrepp att göra så mot partnerns vilja.

Men jag undrar hur det har varit tidigare? Har han alltid "tafsat" mot TS vilja eller är det hos TS's det har skett en förändring som han har svårt att vänja sig vid?

Om min partner slutade vilja att jag tog på henne (med undantag för vissa tidpunkter och sammanhang), så skulle jag nog redan där känna att förhållandet är på väg utför.

• Tom Araya
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-07-18 18:43:03 följande:
    Man kan tröttna på att bli tafsad på i vissa sammanhang utan att relationen är på glid.
    Visst kan det vara så.
    Mina frågor avser att bringa klarhet i detta.
  • Tom Araya
    Anonym (Äcklad) skrev 2022-07-18 23:59:17 följande:
    Men vad spelar det för roll om han är som han alltid varit? Hur är det relevant? Visst har beteendet funnits tidigare men inte på denna nivå alls.Varför är det mitt jobb att uppfostra honom?

Jag är inte känslig eller osäker,det är skillnad på när någon smeker en av kärlek vs tar tag i dina bröst som om du är en docka.Så fruktansvärt oattraktivt är det.
    Så du har hela tiden haft svårt att sätta gränser?
  • Tom Araya
    Postman skrev 2022-07-19 22:39:31 följande:

Anonym (Stina) skrev 2022-07-19 22:34:28 följande:
    Men du inser att man inte får tafsa på någon mot dennes vilja? Att det faktiskt är ett brott, och att det inte slutar vara ett brott för att man är i en parrelation? 

Som sagt, tycker man att en partner tafsar så har man uppenbara problem i sin relation.
    Generellt sett skulle jag håla med dig.
    För mig är det otänkbart med ett förhållande där fysisk närhet och kroppskontakt, som att kramas, kyssas, smekas, masseras o.dyl. inte är välkommet.

Nu vet jag inte exakt hur TS och hennes sambo förhållande är och har varit på den biten, så jag kan inte uttala mig där...
    Men jag får ändå intrycket av att det gått överstyr, inte minst vad det gäller hårdhänthet. Sedan så anser jag också att man respekterar vad ens partner vill och inte vill, om man älskar och respekterar henne.
  • Tom Araya
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-07-20 13:56:31 följande:
    Det är just det här som är problemet där du får det att låta som att det är något fel på ts - det är det inte! Felet är att han tar i henne på ett sätt som hon inte tycker om, fast hon sagt ifrån! Vi pratar inte om en frigid kvinna som förnekar sin stackars man att ta i hennes kropp utan om en kvinna som blir utsatt för sexuellt våld av sin partner!
    Jag tycker visst det kan vara fel på en relation om den ena partnern inte uppskattar fysisk närhet med den hon har ett förhållande med. Jag anser att det är det normala att ingå i ett kärleksförhållande.
    Så jag anser att det behövs särskilda skäl till varför man inte uppskattar det. 
  • Tom Araya
    Anonym (S) skrev 2022-07-20 16:31:20 följande:
    Så att nypa och knipa sin sambo på brösten är inte fel fast sambo säger nej?
    Nej, det är det inte, men något sådant framgår inte av trådstarten. Kanske har jag missat något inlägg där sådant beskrivs....
  • Tom Araya
    Anonym (L) skrev 2022-07-20 16:59:30 följande:
    Att uppskatta fysisk närhet med den man lever med betyder ju inte att man måste stå ut med ALL fysisk närhet/beröring eller att vi ska normalisera våld.
    Absolut inte, håller med dig där.

Fortsättningen på mitt svar här hittar du i inlägg #121 ovan.
  • Tom Araya
    Anonym (L) skrev 2022-07-20 16:59:30 följande:
    Att uppskatta fysisk närhet med den man lever med betyder ju inte att man måste stå ut med ALL fysisk närhet/beröring eller att vi ska normalisera våld.

Tror inte många män skulle uppskatta en tjej som tex medvetet använder tänder vid en avsugning eller sätter naglarna hårt in i kuken...
    Det behöver man väl knappast ha särskilda skäl att få säga nej till?
    Samma med hårda nyp på kvinnors känsliga ställen...
    Du fattar alltså inte att ditt exempel med naglarna i kuken i sig utgör ett särskilt skäl för de allra flesta?!
  • Tom Araya
    Anonym (S) skrev 2022-07-20 17:12:11 följande:
    Då har du läst dåligt, eller så vill du bara förminska det TS skriver. Hon skriver att det gör ont. Alla i tråden verkar har förstått vad det handlar om, utom du och några till. De som inte förstått är män. Vad ska vi dra för slutsats om det, att ni förminskar TS eller inte kan läsa ordentligt?
    Jag ser det nu när jag går igenom hela tråden, TS har skrivit det i trådens 19'e inlägg (det är inte okej beteende av sambon).

Nej, jag läser inte dåligt när jag utgår från att det som beskrivs i trådstarten är vad som är gällande. Att få till en bra beskrivning av läget, som utomstående lätt kan ta till sig är faktiskt trådstartarens ansvar.
  • Tom Araya
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-07-20 20:27:52 följande:
    Skälet är att han gör illa ts. Räcker det kanske??
    Det tycker jag är skäl nog.
  • Tom Araya
    Anonym (Stina) skrev 2022-07-20 17:31:36 följande:

Som man får du helt enkelt acceptera att kvinnors samlade erfarenhet av manligt beteende är större än din privata känsla för ögonblicket. I princip alla kvinnor i tråden har direkt reagerat på beteendet som beskrivs i TS och förstår precis vad det handlar om. Det du och andra män gjort i tråden är att om och om igen få det till att det är något fel på TS. Att mannen är hårdhänt gör det hela värre men det krävs faktiskt itne smärta för att man ska se att det är ett oacceptabelt beteende. 

Det är tämligen uppenbart att du och Postman blir personligt sårade av att se ett sånt här beteende bli ifrågasatt. Ni försöker få det till att det är normalt och att problemet är att inte gilla att bli tagen på brösten. 

Men nu handlar detta inte om enskilda mäns känslor. Sluta vara så känsliga. Det är inte viktigt att du blir ledsen för att  kvinnor inte gillar tafsande. Däremot är det viktigt att du inte själv beter dig såhär. Om en kvinna säger nej så ska du respektera det. Så enkelt är det och nej, det är inte en fråga om retorik utan vanlig anständighet. Som sagt. De flesta män beter sig inte såhär. Ni är ovanliga. Ni är inte typiska män. 

Så som det beskrevs i trådstarten kan man inte rimligen utesluta att problemet kan hänga på att TS och hennes sambo har helt olika behov av fysisk kontakt och närhet.

Du har helt rätt i att man ska respektera ett nej. Med kärlek borde respekten för partnerns vilja vara ännu större.

Skulle fallet vara så att min partner inte skulle uppskatta beröring av oklara skäl (alltså inte av skäl som smärta eller att jag mot förmodan obscent skulle ta henne på brösten rakt framför ögonen på hennes föräldrar), så kvittar det nog för mig vem som initierar en separation.
  • Tom Araya
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-07-20 21:14:02 följande:
    Det finns inget att "lösa", en kvinna ska inte vara tillsammans med en man som skadar henne, som gaslightar henne, som totalt skiter i och kör över hennes personliga gränser.
    Att lämna ett destruktivt förhållande är definitivt en lösning av problemet.
  • Tom Araya
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-07-20 21:24:48 följande:
    Det var inte det personen i fråga menade.
    Det spelar ingen roll vad andra menade.
    Det du uttryckte var att separation inte räknades som en lösning, vilket det är, sett till problemet.
Svar på tråden Sambo tafsar privat & offentligt