Anonym (Äcklad) skrev 2022-07-19 03:03:00 följande:
Man försöker med allt när man har en bebis tillsammans och jag ORKAR inte med hans vredesutbrott när vi har en liten.Dock har du rätt.
Har varit avvaktande mot honom hela dagen idag just för jag är så trött på hans beteende och får en lång utskällning av honom hur jag är en sånn prinsessa,ska ha allt på mitt vis,att jag är elak,aldrig säger snälla saker,inte ger han uppmärksamhet,det kan aldrig få handla om bara han osv? enda alternativet för mig verkar vara att lämna.
Kanske har han fått en 'chock' när han inser att din tid och din uppmärksamhet främst går till ert barn: Väldigt många män verkar inte inse att de inte kommer att vara nr 1 i deras partners liv längre och många har svårt att hantera det.
Det ursäktar inte hans beteende alls! Men det kan var en förklaring om det kommer som en blixt från klar himmel.
Ang att lämna, ställ dig i bostadskö genast, ring alla värdar och prata med dem, även det kommunala bolaget, det kan finnas förtur när man har barn och måste bort. Vissa har ingen kö alls utan det är först till kvarn som gäller.
Ring kvinnojouren om du känner att du behöver och prata med din mamma, hon kan stötta dig på närmare håll än vi här på familjeliv kan.
Kolla annonser på facebook, blocket och andra ställen.
Som någon skrev ovan, begär bodelning, även om ni bara är sambos och bara han har betalat så har du rätt till hälften av värdet av bostaden och era gemensamma tillhörigheter så länge det inte finns avtal på annat.
Tänk inte att du måste ha en perfekt bostad direkt, om du hellre tar pengarna för era gemensamma tillhörigheter kan du ha ett bohag som är lätt att flytta till en början om du inte hittar rätt direkt. Säng, någonstans att äta, bara det nödvändigaste i hushållsprylar etc.
Har ni gemensam vårdnad? Om inte så behöver du inte hans tillstånd till nåt alls i princip. Han kan inte, ens om han har delad vårdnad, komma hur som helst och hämta barnet. ett schema får ni gra upp, med tider, dagar, hämtning och lämning etc inskrivet och varje avvikelse bör du skriva upp ifall han tjafsar i framtiden.
Även om ni har gemensam vårdnad så har du all rätt i världen att åka på semester med ert barn utan att han kan göra nåt åt det, så åk iväg ett par dagar.