Anonym (Äcklad) skrev 2022-07-19 06:33:45 följande:
Jag vill prata med min mamma men vet inte om det är rätt att dela med sig om sådana detaljer om sin relation till en förä
lder.Jo jag vill åka bort men det är svårt när sonen är så liten,sambon sätter sig gärna på tvären och vill inte att jag tar med honom,min sambo har inte alltid samma tålamod med honom som jag även om han är en bra pappa många gå
nger.Nu har jag besök som ska komma till mig några dagar(hemsk timing) så jag får stå ut med att vara hemma dessa dagar.Jag hade lämnat för länge sedan om vi inte haft sonen och lägenheten och tyvär tror jag min sambo känner av och vet att jag inte bara kan lämna honom hipp som happ och därför släpper lös sitt beteende.
Jo jag tycker faktiskt du ska berätta för din mamma. Det är ju inte sexuella detaljer utan handlar om att han gör dig illa, hon kan stötta dig i det här.
Din sambo kan inte vägra dig att åka iväg någonstans tillfälligt. Om han försöker hindra dig rent fysiskt ringer du polisen och säger som det är, 112 är det som gäller då.
Du ställer dig i bostadsköer NU och du googlar på vilka hyresvärdar som finns i stan eller nära och ringer runt för att höra om det finns möjligheter, kolla även Blocket. Det kanske duger med ett uthyrningsrum så länge, du kan bo så även om du har ett så litet barn, hen sover väl ändå i samma säng eller spjälsäng bredvid.
När du har flyttat begär du bodelning, sambon får lösa ut dig ur lägenheten eller så blir det tvångsförsäljning. Ska han lösa ut dig är det marknadsvärdet som gäller, inte inköpspriset eller någon personlig uppskattning.
Samtalet om att du lämnar honom tar du i samband med utflytt, så nära som möjligt. Ha någon vän med dig om du är orolig att han ska bli våldsam och se till att barnet inte är i närheten i vilket fall, sambon kanske skriker och har sig. Ta också då upp frågan om lägenheten, inte som diskussion utan för att informera att du vill ha halva värdet och de två alternativ som finns så han kan fundera (lösa ut eller sälja).
Du KAN! Vore jag han skulle jag snarare vara mer orolig för att du hipp som happ skulle lämna honom, en dag kommer han hem och lägenheten är tömd på dina och barnets saker. Om du kan fixa flytten på så sätt är det bäst så (men förvarna att du kommer att flytta "snart" men inte exakt datum).
Farligaste tiden för en kvinna när hon lämnar en man är precis när hon ska/har lämnat så det är därför han inte ska veta exakt datum. Efter flytten behöver du vila så klart så säg till honom att du behöver minst en vecka på dig, helst mer, innan ni ses igen. Han kommer säkert gnälla om umgänge men bebisen överlever kan jag lova. Umgängesrätten är till för barnet, inte pappan.
Du KAN!!