• EnAnonumius

Ansökan om skillsmässa

Anonym (Snart ensam) skrev 2022-07-15 16:26:35 följande:
    Ansökan om skillsmässa

Min man berättade att han inte längre vill leva med mig och ville att vi gemensamt skulle ansöka om skilsmässa för att det skulle gå snabbare. Jag sa att han får ansöka på egen hand om det är han som vill lämna. Hur går det till när man ansöker? Vilken information får jag? Kan jag invända mot hans ansökan?

Som de andra har skrivit.. Nej du kan inte invända mot hans ansökan.

Varför inte ta och ansöka gemensamt?

För även om din man ansöker enskilt om skilsmässa så kommer det att gå igenom oavsett. Och ni blir singlar.
    Det som skiljer mellan enskild och gemensam är att det går fortare med gemensam.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Snart ensam) skrev 2022-07-15 19:44:08 följande:
    Måste jag ansöka om betänktetid?
    Då du inte orkar själv att gå in på tingsrätten och läsa på om skilsmässa så här har du emn länk...

https://www.domstol.se/amnen/familj/skilsmassa-och-bodelning/skilsmassa/att-skilja-sig/

Citerar från länken om man inte är överens:

"Om ni inte är överens om att skilja er kan du själv ansöka om skilsmässa. Det kallas att ansöka om stämning angående äktenskapsskillnad.

När du har ansökt om skilsmässa får den du är gift med möjlighet att yttra sig. Om bara en av er vill skiljas beslutar tingsrätten som huvudregel att ni ska ha betänketid. Om ni däremot inte har bott tillsammans de senaste två åren kan ni skilja er utan betänketid ? se nedan."

(Slut citat.)

• EnAnonumius

Alltså TS:

Oavsett, så kan du aldrig tvinga din man att vara gift med dig. Oavsett om ni har barn ihop eller inte, och med eller utan betänketid.

Vill din man skiljas från dig så kommer det att gå igenom för eller senare.

Svar på tråden Ansökan om skillsmässa