• Anonym (Snart ensam)

Ansökan om skillsmässa

Min man berättade att han inte längre vill leva med mig och ville att vi gemensamt skulle ansöka om skilsmässa för att det skulle gå snabbare. Jag sa att han får ansöka på egen hand om det är han som vill lämna. Hur går det till när man ansöker? Vilken information får jag? Kan jag invända mot hans ansökan?

• Svar på tråden Ansökan om skillsmässa
  • Anonym (Nope)

Nej du kan inget göra. Man ansöker gemensamt eller enskilt hos Tingsrätten. Gå in där och läs. 

• Anonym (F)

Och efter 6 månader går det igenom oavsett om ena parten inte vill. 

• EpicF

Invända mot hans ansökan? Nej, det kan du inte. Som ovan skriver så kan man ansöka själv eller gemensamt. Oavsett vilket så går skilsmässan alltid igenom. 

Om han söker så får du papper om att han har ansökt.

• EnAnonumius
    Anonym (Snart ensam) skrev 2022-07-15 16:26:35 följande:
    Ansökan om skillsmässa

Min man berättade att han inte längre vill leva med mig och ville att vi gemensamt skulle ansöka om skilsmässa för att det skulle gå snabbare. Jag sa att han får ansöka på egen hand om det är han som vill lämna. Hur går det till när man ansöker? Vilken information får jag? Kan jag invända mot hans ansökan?

Som de andra har skrivit.. Nej du kan inte invända mot hans ansökan.

Varför inte ta och ansöka gemensamt?

För även om din man ansöker enskilt om skilsmässa så kommer det att gå igenom oavsett. Och ni blir singlar.
    Det som skiljer mellan enskild och gemensam är att det går fortare med gemensam.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (.)

Man fyller i en blankett och lämnar/skickar till Tingsrätten och så betalar man pengar. Om han gör det själv så får du hem ett papper om det. Skilda blir ni oavsett, man kan inte tvinga någon att vara gift.

• Anonym (Antonia)

Varför skulle du motsätta dig detta? Vill du vara gift med någon som inte önskar vara gift med dig? Nu är det som det är och då är det väl smartare att få det löst så snabbt och smidigt som möjligt, dvs att göra det gemensamt.

• Lönnsirap

Självklart får den part som vill skiljas lämna in ansökan och den kommer som folk påpekat naturligtvis gå igenom.
    Men som maka behöver du naturligtvis inte hålla på och underlätta genom att lämna in en gemensam, utan det går alldeles utmärkt att han skickar in blanketten själv och på så vis faktiskt vara tydlig med att detta är något som man personligen inte önskar och vill.

Köper inte riktigt argumentet att underlätta för den andre att lämna en ... Personligen tycker jag att man faktiskt gott kan unna sig att avvakta tills det hela går igenom.

• Anonym (Snart ensam)
    Ensammake skrev 2022-07-15 18:02:41 följande:

Jag tror att du kan ansöka om betänketid.

Lönnsirap skrev 2022-07-15 18:17:15 följande:

Självklart får den part som vill skiljas lämna in ansökan och den kommer som folk påpekat naturligtvis gå igenom.
    Men som maka behöver du naturligtvis inte hålla på och underlätta genom att lämna in en gemensam, utan det går alldeles utmärkt att han skickar in blanketten själv och på så vis faktiskt vara tydlig med att detta är något som man personligen inte önskar och vill.

Köper inte riktigt argumentet att underlätta för den andre att lämna en ... Personligen tycker jag att man faktiskt gott kan unna sig att avvakta tills det hela går igenom.

Hur fungerar det här med betänketid?
    Hur lång tid tar det innan det går igenom?
  • Anonym (111)
    Anonym (Snart ensam) skrev 2022-07-15 18:33:37 följande:
    Lönnsirap skrev 2022-07-15 18:17:15 följande:

Hur fungerar det här med betänketid?
    Hur lång tid tar det innan det går igenom?
    Läs där man hämtar hem skilsmässoblanketter. 

6 mån är betänketid om man har barn. Har man inga, kan det ändå bli 6 månader. Betänketid innebär att man ska skicka in om skilsmässa igen, innan datumet går ut.  Då går skilsmässan igenom, men inte innan. Glömmer man skicka in igen innan sista datumet, måste man börja om från början igen. 
  • Anonym (Stina)

är det hans ekonomiska försörjning du inte vill bli utan? eller varför skulle du motsätta dig?

• Anonym (S)

Men herregud släpp karln! Ha lite stolthet!

Gå med på gemensam men se också till att ni gör en officiell bodelning, använd jurist!

• Anonym (Snart ensam)
    Anonym (111) skrev 2022-07-15 18:58:37 följande:
    Läs där man hämtar hem skilsmässoblanketter. 

6 mån är betänketid om man har barn. Har man inga, kan det ändå bli 6 månader. Betänketid innebär att man ska skicka in om skilsmässa igen, innan datumet går ut.  Då går skilsmässan igenom, men inte innan. Glömmer man skicka in igen innan sista datumet, måste man börja om från början igen. 
    Måste jag ansöka om betänktetid?
  • Anonym (Iokr)

Misstänker starkt att ts är ett offer för den klassiska kvinnofällan och nu går det upp för henne att hon kommer stå utan försörjning och en genomusel framtid som pensionär då hon inte har förvärvsarbetat i lika stor utsträckning som mannen. 

Surt.

• Anonym (Nope)
    Anonym (Snart ensam) skrev 2022-07-15 19:44:08 följande:
    Måste? Har ni barn finns det regler men utan behövs det inte. Läs på hemsidan. 
  • EnAnonumius
    Då du inte orkar själv att gå in på tingsrätten och läsa på om skilsmässa så här har du emn länk...

https://www.domstol.se/amnen/familj/skilsmassa-och-bodelning/skilsmassa/att-skilja-sig/

Citerar från länken om man inte är överens:

"Om ni inte är överens om att skilja er kan du själv ansöka om skilsmässa. Det kallas att ansöka om stämning angående äktenskapsskillnad.

När du har ansökt om skilsmässa får den du är gift med möjlighet att yttra sig. Om bara en av er vill skiljas beslutar tingsrätten som huvudregel att ni ska ha betänketid. Om ni däremot inte har bott tillsammans de senaste två åren kan ni skilja er utan betänketid ? se nedan."

(Slut citat.)

• EnAnonumius

Alltså TS:

Oavsett, så kan du aldrig tvinga din man att vara gift med dig. Oavsett om ni har barn ihop eller inte, och med eller utan betänketid.

Vill din man skiljas från dig så kommer det att gå igenom för eller senare.

• Anonym (Hur)
    Anonym (Iokr) skrev 2022-07-15 19:52:43 följande:

Misstänker starkt att ts är ett offer för den klassiska kvinnofällan och nu går det upp för henne att hon kommer stå utan försörjning och en genomusel framtid som pensionär då hon inte har förvärvsarbetat i lika stor utsträckning som mannen. 

Surt.

Äh, hon sörjer några år sedan ansluter hon sig till Tinder eller Badoo och skaffar en ny man
  • Anonym (111)
    varför läser du inte på nätet?

https://aatos.app/se/skilsmassa/artiklar/ansokan-om-skilsmassa/
Svar på tråden Ansökan om skillsmässa