Anonym (Fiaskomamman) skrev 2022-07-14 10:01:42 följande:
Oj, men vad hade pappan sagt om mamman och varför?
Alltså äldsta sonens pappa har jag väldigt bra relation med idag och vi rings dagligen då sonen vistas där mestadels och pratar allihop. Har svårt att tro att han baktalar mig och varför han skulle göra det. Vet att han var arg i början då vi separerade men har blivit helt bra idag. Gällande andra barnets pappa är jag mer osäker om han kan ha sagt någonting men har svårt att förstå varför i så fall.
Jag har funderat fram och tillbaka utan att komma fram till någon bra slutsats. Nja, brukar ignorera sådant för att inte ge uppmärksamhet åt fel saker.
Då är det säkert inte det som är problemet med äldsta iallafall. Är ni väldigt olika du och äldsta sonen?
Min pappa baktalade min mamma som han var gift med. Han gjorde det så fort han var ensam med mig. Han sa saker som ?mamma är helt jävla dum ingivandet?, ?mamma är en idiot hon förstår ingenting?, ?mamma är värdelös?, ?mamma är värdelös som inte håller rent hemma? etc: Han gjorde det vid varje tillfälle så tillslut var jag så indoktrinerad att jag trodde på det. Vi barn sa också samma saker till mamma. Att hon var dum i huvudet och hånade henne om hon gjorde fel. Vi gjorde bara det pappa lärt oss.
Nu upplever jag att deras problem är att de inte pratar med varandra eller förstår varandra. Kan tillägga att pappa väldigt sällan förstår vad andra personer menar och har väldigt svårt att kommunicera det han önskar till andra. Han idiotförklarar då folk för att de inte förstår honom eller för att han inte förstår vad han menar.
Det farliga när man är barn är att man inte förstår nyanserna eller problemen ens föräldrar kanske har och förstår inte varför de agerar som de gör. Som barn tror man gärna på allt ens föräldrar säger. Mamma sa aldrig något elakt eller nedlåtande om pappa. Ändå var det pappa som jag trodde talade sanning. Det är också farligt att inte reagera eller agera är min erfarenhet. Min mamma sa ingenting heller när jag kallade henne idiot. Hade hon varit där och sagt att det sårade henne och att hon blev ledsen samt stått upp mot pappa de gångerna han var elak mot oss barn eller de gångerna han var elak mot henne face-to-face så tror jag det hade varit bättre. Barn måste man förklara saker för för det är så de huvudsakligen lär sig om livet (och genom iakttagelse). Jag hade uppskattat om hon pratade med mig och undrade hur mitt liv var men hon gjorde aldrig det. De få gånger jag sa att pappa sa elaka saker om henne när vi var ensamma så blev hon istället arg på mig.
Väldigt dysfunktionellt. Säkert inte alls på det sättet ni har det men det är den erfarenheten jag har att utgå ifrån (tyvärr).