Barnen gillar inte mig
Har två söner med två olika fäder.
Äldsta sonen går på lågstadiet och den yngre i förskolan.
Mina söner har alltid varit pappas killar och enbart pappa har dugit åt dem i de flesta situationer. Speciellt för den yngsta.
Den äldsta sonen bodde främst med mig efter separationen, men ville senare huvudsakligen bo hos sin pappa. Efter moget övervägande provade vi detta och sonen mår bra av det här tänker vi fortfarande i dagsläget. (Detta upplägg pga långt avstånd.)
Yngsta sonen är ännu mer pappig och frågar ständigt när pappa kommer hem om vi är hemma själva, vägrar lägga sig och att jag ska läsa sagan osv, kanske har vi varit på biblioteket innan och pratat om att vi ska läsa tillsammans på kvällen. Men när det väl är dags vill han inte detta och han får sova med sin pappa.
Mina söner har gått från att säga att *pappa är bättre än du* osv (saker jag låtit passera mtp att det är bra att de har en trygg anknytning till sina pappor) till att de nu säger att *vi gillar inte dig mamma*, *du är en äcklig mamma, jag vill ha en ny mamma* osv.(speciellt yngsta sonen). Detta händer väldigt ofta.
När jag frågar varför de känner så får jag inga vettiga svar ur dem mer än att jag tjatar för mycket på dem.
De klagar på allting från att maten är äcklig till att det vi hittar på är tråkiga aktiviteter osv och refererar alltid till att pappa gör det bättre. Jag spenderar så mycket tid med dem, nu har jag dem hela sommaren till exempel. Försöker ha kvalitetstid, är generös med saker och släpper lite på strikta regler nu under lovet och vi har haft riktigt mysigt.
Jag har förstått att detta kan gå i faser. Men för mina söner verkar det ha blivit ett permanent tillstånd av någon anledning. Har någon varit med om samma/liknande scenario?