8-årig pojke med långt, tjockt hår som vägrar klippning, gummiband etc.
Min 5,5-åriga dotter har också riktigt tjockt hår med självfall, och hon vill ha det så långt som bara möjligt. Visst, men då:
- Ska det toppas hyfsat regelbundet så att det slitna klipps bort och det blir lättare att underhålla. Detta är inget att diskutera, lika lite som hon kan diskutera bort tandborstning... Ska man ha långt hår ska det skötas.
- Det ska borstas. Som vissa skriver ovan - det är oftast bättre att borsta före dusch/bad än efter, sedan använder man rätt produkter (gällande shampoo, balsam, oljor o.s.v.). Även produkt-biten kan en frisör troligen lista ut åt er.
- Håret sätts upp vid aktiviteter! Det har hon själv också kommit fram till på brottningen och fotbollen och så vidare att det blir BETYDLIGT bättre med uppsatt hår än utsläppt.
Litegrann är det verkligen upp till föräldrarna att sätta ramarna. Mina ungar får ha vilka frisyrer de vill, men precis som med tänderna och naglarna så måste även håret tas omhand. Själv ville jag ha kort hår som barn, just för att jag avskydde hårborstningen och hår i ögonen vid blåst o.s.v., men mina traditionella föräldrar tyckte minsann att flickor ska ha långt hår och punkt och slut! Det var verkligen inte lyckat.