8-årig pojke med långt, tjockt hår som vägrar klippning, gummiband etc.
Min 8-årige son har mycket tjockt hår som går ner till axlarna. För tre år sedan bestämde han sig för att han ville ha långt hår, eftersom kusinen med latinskt påbrå hade det, men han var ju också snygg i det. Min son vill inte kapa håret kortare än till axlarna. Problemet är att håret är mycket tjockt, blont och har självfall. Det lockar sig när han blir svettig eller om det regnar och då blir det som en trasselsudd som är närmast omöjlig att reda ut. När jag tycker att han borde klippa sig så föreslår han själv balsamspray. Det fungerar förvisso, men oavsett vad vi gör så ser han ser ovårdad ut i håret i stort sett alltid.
Jag menar att han måste ha gummiband i håret om han idrottar eller när det regnar. Han vägrar och då blir håret trassligt och jobbigt att reda ut. Han tycker att det gör ont när jag borstar hans hår, trots balsamspray, men jag får inte boka in ett frisörbesök och han vägrar gummiband. Han tycker att det är "värt att det gör ont", trots att kusinen för ett år sedan har klippt av sitt hår kort. Vår unges hår är helt enkelt inte gjort för att vara långt, känns det som.
Han ser ständigt ovårdad ut. Håret spretar åt alla håll och är mycket tjockt. Kanske blir det bättre när det växer nedanför axlarna, men jag vet inte eftersom det liksom är märklig textur på det. När han var liten och hade håret kortklippt så kunde han få riktiga korkskruvslockar om man inte kammade håret men om man kammade det så blev det spikrakt. När han duschar så kan det krymoa en decimeter i trassel men sedan, när han kammar ut det så blir det bara som en lejonman och ser inte klokt ut.
Jag själv har mycket tunt hår och har aldrig behövt några särskilda produkter för att få det bra.
Har ni några idéer här? Håret är som en mycket stor man och jag vet inte vad jag ska göra med det.