• Anonym (LT)

Sjukvården gjorde mig sjukare

Vände mig till vården efter att fastnat i drogernas träsk. Jag är studerande och under COVID spenderades alldeles för många timmar i min lilla studentlägenhet. Har inte många vänner och familjen är 4h bort. Familjen har jag ingen bra kontakt med båda föräldrarna alkolister och våldsamma..

Hur som helst började jag röka cannabis varje dag. Sen börja jag testa lite amfetamin, MDMA/Ecstasy och kokain på fest. Fastnade för det. Sökte direkt hjälp för jag vet att jag är sårbar. 

Sjukvården såg till att jag blev av med körkortet och jobbet då jag arbetade som brevbärare. Livet gick utför rätt fort. Sjukvården sa att de bara ska testa mig på cannabis. Fick inga stödsamtal, vilket gjorde att jag började använda alla droger som inte var cannabis dagtid. 

Nu är jag beroende av både amfetamin och benzo. Vill inte vända mig till vården igen eftersom att jag nyss fått tillbaks körkortet. kan inte vända mig till familj och alla mina vänner tycker cannabis är okej men benzo och amfetamin är något de inte accepterar. 

Vart ska jag vända mig? Har försökt sluta men abstinens och ångest tar över. Tar amfetamin för att vakna och plugga tar benzo för att slappna av. 

Min arbetsgivare på mitt sommarjobb hade hittat amfetamin i en jacka jag hade på kontoret. Han sa att det inte är en anledning till att sparka mig men att han gärana vill se mig nykter och att han kommer inte accseptera att jag kommer till jobbet onykter. 

• Svar på tråden Sjukvården gjorde mig sjukare
  • Anonym (ölölkkjj)

Vänd dig till närmsta NA. 

• Anonym (S)

Sorry att säga detta men känns ju sådär att du är ute i trafiken med massa skit i dig..
    Tråkigt att du inte fick bra hjälp men jag kan nog tycka att det var bra att de tog körkortet...

Ta kontakt med socialtjänsten och ansök om behandling, se till att du bli sjukskriven så att det inte blir problem med studierna...

• Anonym (444)

Vidrigt  att du är påverkad i trafiken. Kan du leva med dig själv om du skadar/ dödar nån pga att du pundar? 

• Anonym (LT)
    Anonym (S) skrev 2022-07-10 18:25:38 följande:

Sorry att säga detta men känns ju sådär att du är ute i trafiken med massa skit i dig..
    Tråkigt att du inte fick bra hjälp men jag kan nog tycka att det var bra att de tog körkortet...

Ta kontakt med socialtjänsten och ansök om behandling, se till att du bli sjukskriven så att det inte blir problem med studierna...

Jag har aldrig kört bil påverkad. Mitt nya jobb är inte brevbärare utan callcenter. Tiden jag rökte cannabis rökte jag aldrig i samband med att jag skulle jobba utan endast när jag var hemma. THC går ju o spåra i kroppen i flera veckor. 

läs på. 

Anonym (444) skrev 2022-07-10 18:35:49 följande:

Vidrigt  att du är påverkad i trafiken. Kan du leva med dig själv om du skadar/ dödar nån pga att du pundar? 

Som tidigare sagt, aldrig varit påverkad i trafiken. Äger ingen bil utan körde bara bil tiden jag arbetade som brevbärare dvs tiden jag rökte cannabis. 
  • Anonym (S)
    Anonym (LT) skrev 2022-07-10 19:07:50 följande:

Jag har aldrig kört bil påverkad. Mitt nya jobb är inte brevbärare utan callcenter. Tiden jag rökte cannabis rökte jag aldrig i samband med att jag skulle jobba utan endast när jag var hemma. THC går ju o spåra i kroppen i flera veckor. 

läs på. 

Anonym (444) skrev 2022-07-10 18:35:49 följande:

Som tidigare sagt, aldrig varit påverkad i trafiken. Äger ingen bil utan körde bara bil tiden jag arbetade som brevbärare dvs tiden jag rökte cannabis. 
    Läs på? Läs på vadå...
    Jag läste det du skrev och svarade utifrån det.

Du skrev att du rökte på varje dag och dessutom pillade i dig annat vid fest. Och jobbade som brevbärare...
    Sen skrev du att du har fått tillbaka körkortet men nu stoppar i dig ännu mer substanser och kommer till jobbet med droger på dig...
    Ingenstans skrev du att du inte kör bil längre...

Det sista är ju jättebra..men då inte heller katastrof om du förlorar körkortet tillfälligt heller eftersom du ändå inte kör bil eller längre är beroende av bil i jobbet...
  • Anonym (LT)
    Anonym (S) skrev 2022-07-10 20:15:15 följande:
    Läs på? Läs på vadå...
    Jag läste det du skrev och svarade utifrån det.

Du skrev att du rökte på varje dag och dessutom pillade i dig annat vid fest. Och jobbade som brevbärare...
    Sen skrev du att du har fått tillbaka körkortet men nu stoppar i dig ännu mer substanser och kommer till jobbet med droger på dig...
    Ingenstans skrev du att du inte kör bil längre...

Det sista är ju jättebra..men då inte heller katastrof om du förlorar körkortet tillfälligt heller eftersom du ändå inte kör bil eller längre är beroende av bil i jobbet...

Att förlora körkortet igen skulle innebära att det blir svårare att söka nytt jobb igen. Har inte lång tid kvar tills min examen och vill kunna söka alla jobb jag vill.

Dessutom kostar det ju rätt mycket pengar att ta om körkortet gång på gång. Vill ju ha råd att knarka också

• Anonym (S)
    Anonym (LT) skrev 2022-07-10 20:33:34 följande:

Att förlora körkortet igen skulle innebära att det blir svårare att söka nytt jobb igen. Har inte lång tid kvar tills min examen och vill kunna söka alla jobb jag vill.

Dessutom kostar det ju rätt mycket pengar att ta om körkortet gång på gång. Vill ju ha råd att knarka också

Ditt liv...
    Du väljer ju hur du vill att framtiden ska se ut och vad du lägger pengarna  på...knark, ångest och en tur neråt i misären med arbetslöshet och nån lite natkotikadom...
    Slöseri att ta den där examen då...

Eller så tar du tag i ditt liv....på riktigt...
    Ja det kanske kommer att kosta och ta lite tid men värt det i längden...
  • Anonym (E)

buhu
  • Anonym (Anna)

Du vill ha hjälp att sluta knarka men vill inte få konsekvenser för det och vill inte ta om körkortet för att du vill ha råd att knarka. Du vill kunna söka alla jobb efter examen men du knarkar fortfarande. Vad studerar du? 
    bestäm dig, var klar med skiten är det första, ta dig till NA, DAA eller AA möten och be sedan om en samtalskontakt där du  börjar öppna upp dig i din takt om vad som gör att du behöver knarket och Låt dom gärna sedan testa dig för alla droger när du är ren så du inte blir av med körkortet om du är rädd för det. 

Sök behandling om du inte klarar det på egen hand.  Du kommer aldrig kunna hålla ihop alla bitar du beskriver att du vill , om du fortsätter knarka. Stäng alla dörrar du kan, inga smitvägar eller öppningar får du ha kvar om du bestämt dig och verkligen vill. Det går. Man måste bara vara klar och bestämma sig. Jag har gjort det själv så jag vet. 

• Anonym (LT)
    Anonym (S) skrev 2022-07-10 20:41:56 följande:
    Ditt liv...
    Du väljer ju hur du vill att framtiden ska se ut och vad du lägger pengarna  på...knark, ångest och en tur neråt i misären med arbetslöshet och nån lite natkotikadom...
    Slöseri att ta den där examen då...

Eller så tar du tag i ditt liv....på riktigt...
    Ja det kanske kommer att kosta och ta lite tid men värt det i längden...
    Jag ska ta tag i livet. Men min inställning är, varför får jag inte röka braja? det funkar bra när man gör det med måtta. vilket jag gjorde tills de börja sätta dit mig för det. 
    Anonym (Anna) skrev 2022-07-10 20:43:17 följande:

Du vill ha hjälp att sluta knarka men vill inte få konsekvenser för det och vill inte ta om körkortet för att du vill ha råd att knarka. Du vill kunna söka alla jobb efter examen men du knarkar fortfarande. Vad studerar du? 
    bestäm dig, var klar med skiten är det första, ta dig till NA, DAA eller AA möten och be sedan om en samtalskontakt där du  börjar öppna upp dig i din takt om vad som gör att du behöver knarket och Låt dom gärna sedan testa dig för alla droger när du är ren så du inte blir av med körkortet om du är rädd för det. 

Sök behandling om du inte klarar det på egen hand.  Du kommer aldrig kunna hålla ihop alla bitar du beskriver att du vill , om du fortsätter knarka. Stäng alla dörrar du kan, inga smitvägar eller öppningar får du ha kvar om du bestämt dig och verkligen vill. Det går. Man måste bara vara klar och bestämma sig. Jag har gjort det själv så jag vet. 

Jag studerar till arkitekt. Jag har bestämt mig. Känner mig däremot orättvist behandlad. 

Jag kan vara nykter. Var ju det nyss i 6 månader - därför har jag fått tbx körkortet. 

• Anonym (Anna)
    Anonym (LT) skrev 2022-07-10 21:01:34 följande:
    Jag ska ta tag i livet. Men min inställning är, varför får jag inte röka braja? det funkar bra när man gör det med måtta. vilket jag gjorde tills de börja sätta dit mig för det. 

Jag studerar till arkitekt. Jag har bestämt mig. Känner mig däremot orättvist behandlad. 

Jag kan vara nykter. Var ju det nyss i 6 månader - därför har jag fått tbx körkortet. 

Du sa ju att du tog annat (tjack å benzo) när du inte kunde röka för att de var vad dom testade dig för? 

bra om du känner att du kan sluta. Då är det bara sätta igång och jobba med känslor som att känna dig orättvist behandlad  

den andra tanken du nämner att varför kan du inte röka ibland, det är en riktig Tankefälla. Det är något i dig som vill ha kvar det då och då kommer du aldrig kunna bli nykter och frisk. så länge du inte kommer till insikt med den tanken är du inte redo hur mycket du än tror det själv  

• Anonym (Ben)

Ts, min upplevelse är att man får hjälpa sig själv. 

Nu sökte jag för depression för länge sedan men fick benzo på psyket och blev fast. Både depressionen, självmordstankar och benzo fick jag hantera på egen hand. Det finns ingen hjälp att få inom de områdena.

Nu var detta 20 år sedan så det kan mirakulöst ha dykt upp hjälp inom de områdena. Inget jag hört något om dock. 

• Anonym (I)

Såklart aaaalla andras fel än ditt eget. Man kräks ju på alla dessa handlingsförlamade människor som aldrig kan ta eget ansvar över sitt liv. 

• Glinda från Oz

Du skriver först att du blev av med jobbet för att du förlorade körkortet sen säger du att du inte kör bil i jobbet. Hur ska du ha det? 

Vänd dig till Anonyma Narkomaner, det är helt anonymt du kan till och med använda ett fejkat namn. De har säkert tips på hur du ska bära dig åt om du behöver mer hjälp. 

• Anonym (S)

Ursäkta men din historia och dina definitioner är så röriga
    Du skriver att du rökte V A R J E dag.... Är det din version av att göra något med måtta?

Du skriver även att du var nykter i 6månader.
    Men skriver samtidigt att du började ta amfetamin och benzo och blev beroende av dem...även om du även skriver att du var fast vid amfetamin och annat redan innan kontakten med vården (vilket var orsaken till kontakt)...men sen skyller på vården att du nu är beroende...

Och menar du med att vara nykter...nykter från vadå?
    Om du var påverkad av massa andra saker än just cannabis var du väl ändå inte nykter....bara att du bytt huvudsubstans...

Jag hoppas att du får hjälp med att dels sluta och dels att ta ansvar  och gå till botten till varför du har behov av massa substanser dagligen...
  • Anonym (LT)
    Glinda från Oz skrev 2022-07-10 21:52:36 följande:

Du skriver först att du blev av med jobbet för att du förlorade körkortet sen säger du att du inte kör bil i jobbet. Hur ska du ha det? 

Vänd dig till Anonyma Narkomaner, det är helt anonymt du kan till och med använda ett fejkat namn. De har säkert tips på hur du ska bära dig åt om du behöver mer hjälp. 

jag jobbar med andra saker nu. Fick sparken från förra jobbet
  • Anonym (gräs)

För att du är en missbrukare. Du kan aldrig ta droger igen i hela ditt liv om du vill bli bättre. 

Det är helt sant att många kan röka gräs ibland utan problem. Det gäller dock inte missbrukare. På samma sätt som många kan ta ett glas vin till middagen utan problem, men det gäller inte alkoholister. De kan aldrig dricka igen om de vill bli bättre. 
  • Anonym (pog)

Har förstått som att man enligt lagen inte får sparka folk som missbrukar utan måste erbjuda rehab men om personen inte deltar kan man sparka personen....  Förstår att detta förstörde för dig när du blev av med jobbet och att det hittat spår av droger trots att du varit drogfri under arbetstid.  
    Cannabis är inte ofarligt att hålla på med..... Och det öppnar upp för andra droger dessutom... som är värre....
    Du verkar ha motivation att sluta... Hur kan du bli motiverad... vilket är ditt största problem, vad är det värsta som kan hända dig och vilka lösningar ser du? Vilken lösning tänker du kan vara bäst. Hur kan du konkret varje dag göra det som krävs för att nå den lösningen?  Ett socialt nätverk, kunskap om beroende, kurator, präst etc... att skriva här var ett bra steg och ta....

• Glinda från Oz
    Anonym (pog) skrev 2022-07-10 23:34:16 följande:

Har förstått som att man enligt lagen inte får sparka folk som missbrukar utan måste erbjuda rehab men om personen inte deltar kan man sparka personen....  Förstår att detta förstörde för dig när du blev av med jobbet och att det hittat spår av droger trots att du varit drogfri under arbetstid.  
    Cannabis är inte ofarligt att hålla på med..... Och det öppnar upp för andra droger dessutom... som är värre....
    Du verkar ha motivation att sluta... Hur kan du bli motiverad... vilket är ditt största problem, vad är det värsta som kan hända dig och vilka lösningar ser du? Vilken lösning tänker du kan vara bäst. Hur kan du konkret varje dag göra det som krävs för att nå den lösningen?  Ett socialt nätverk, kunskap om beroende, kurator, präst etc... att skriva här var ett bra steg och ta....

Det där med att erbjuda rehab gäller bara om man är fast anställd, är man timmis kan de sparka direkt. 
Svar på tråden Sjukvården gjorde mig sjukare