Liv eller Livia?
Snart är dottern här och vi kan verkligen inte bestämma oss för namn. Vilket tycker ni är finast av Liv och Livia? Vad tycks om namnen?
Snart är dottern här och vi kan verkligen inte bestämma oss för namn. Vilket tycker ni är finast av Liv och Livia? Vad tycks om namnen?
Jag vet att det är två olika namn, med olika betydelser och historia osv. Men Liv skulle också kunna användas som en förkortning av Livia. Man kan döpas till Livia och kallas för Liv. Då får man båda.
Tack till alla er som svarat! Det här med efternamnet har vi inte tänkt på. Vi heter Jansson, det kanske blir lite kaka på kaka med Livia Jansson ?
Tack till alla er som svarat! Det här med efternamnet har vi inte tänkt på. Vi heter Jansson, det kanske blir lite kaka på kaka med Livia Jansson ?
Båda namnen är helt ok men personligen är jag inte särskilt förtjust i något av dem.
Liv är lite rumphugget liksom. Det är kort och slutar på en otydlig konsonant. Det blir liksom mest som ett väsande på slutet.
Livia är istället noshugget, så att säga, som ett Olivia som tappat sitt O.
Men som sagt, båda namnen är helt ok och inget jag skulle reagera negativt på att någon heter. Om jag måste välja något av dem föredrar jag Livia.
Båda namnen är helt ok men personligen är jag inte särskilt förtjust i något av dem.
Liv är lite rumphugget liksom. Det är kort och slutar på en otydlig konsonant. Det blir liksom mest som ett väsande på slutet.
Livia är istället noshugget, så att säga, som ett Olivia som tappat sitt O.
Men som sagt, båda namnen är helt ok och inget jag skulle reagera negativt på att någon heter. Om jag måste välja något av dem föredrar jag Livia.
Gillar verkligen Livia. Liv är okey, men jag gillar inte riktigt så korta namn. -ia-namn gillar jag nästan alla.
Livia får mig att tänka på en ganska ondsint romersk kejsarinna. Det var förstås länge sedan, så det är kanske preskriberat?
Vad bra att du frågade! Nu har jag klurat en stund på olika typer av konsonantljud och kommit fram till att jag helt enkelt föredrar namn som slutar på korta vokaler. :) Men av konsonanterna är V och F nog de jag gillar minst i slutet på namn, just för att de väses fram (frikativor?) till skillnad från tex k, d och t (klusiler?). S är ju också ett väsande ljud, men lite mer distinkt ändå, kräver kraftigare luftström. V och F är liksom otydliga, de smyger fram och tystnar försiktigt. Inte som ett snärtigt a i slutet av Gösta eller tydligt t i Git.
V och F är lätta konsonanter i en kör för det går inte riktigt att höra om någon började sjunga dem lite tidigare än någon annan, för de är så blurriga. Ord som slutar på s, t eller k är däremot svåra, för detvär så distinkta ljud att de måste komma EXAKT samtidigt för att det ska låta tajt och bra.
Var detta en begriplig förklaring?
Inget fel, som sagt, på namnet Liv, jag bara föredrar andra, med tydligare slutfonem.
Liv 100%
Liv!
Det är ju helt olika namn med olika betydelse och ursprung. Min dotter heter Liv, så du kan ju gissa vilket jag föredrar ;) Jag älskar att namnet Liv är så skiftande. Det är ljuvt och vackert samtidigt som det är starkt och seriöst. Det är enkelt utan att vara simpelt eller konstigt. Det har inga direkta smeknamn. Det är okrångligt och gångbart.
Livia har jag alltid haft lite svårt för. Jag hade en kompis som hette så när jag var liten och hon har nog kallats för Olivia oftare. Folk hör fel för att Olivia är mycket vanligare och mer etablerat. Även i mitt huvud låter Livia konstigt, liksom avhugget och som om man inte kunde bestämma sig för antingen Olivia eller Liv.
Vad svårt det här blev! Synd om alla tror att Livia är Olivia. Då kanske Liv är bättre..
Livia helt klart för min del, så vackert, kan kallas för Liv som nån skrev också.
Vad bra att du frågade! Nu har jag klurat en stund på olika typer av konsonantljud och kommit fram till att jag helt enkelt föredrar namn som slutar på korta vokaler. :) Men av konsonanterna är V och F nog de jag gillar minst i slutet på namn, just för att de väses fram (frikativor?) till skillnad från tex k, d och t (klusiler?). S är ju också ett väsande ljud, men lite mer distinkt ändå, kräver kraftigare luftström. V och F är liksom otydliga, de smyger fram och tystnar försiktigt. Inte som ett snärtigt a i slutet av Gösta eller tydligt t i Git.
V och F är lätta konsonanter i en kör för det går inte riktigt att höra om någon började sjunga dem lite tidigare än någon annan, för de är så blurriga. Ord som slutar på s, t eller k är däremot svåra, för detvär så distinkta ljud att de måste komma EXAKT samtidigt för att det ska låta tajt och bra.
Var detta en begriplig förklaring?
Inget fel, som sagt, på namnet Liv, jag bara föredrar andra, med tydligare slutfonem.
Vad svårt, förstår att ni har valproblem, vad sägs om Olivia?
Livia, Olivia, Liv svensson
Näe kanske inte så bra med liknande namn
Kanske bäst att ta ett av dem.
Tycker det beror på om det passar på tjejen i fråga.
Hade en kompis som hette Liv
Båda namnen är fina:)