Liv eller Livia?
Liv tycker jag är fint namn..
Livia, jag vet inte varför det inte i mina öron det klingar lika fint som Liv...
Liv tycker jag är fint namn..
Livia, jag vet inte varför det inte i mina öron det klingar lika fint som Liv...
Båda namnen är helt ok men personligen är jag inte särskilt förtjust i något av dem.
Liv är lite rumphugget liksom. Det är kort och slutar på en otydlig konsonant. Det blir liksom mest som ett väsande på slutet.
Livia är istället noshugget, så att säga, som ett Olivia som tappat sitt O.
Men som sagt, båda namnen är helt ok och inget jag skulle reagera negativt på att någon heter. Om jag måste välja något av dem föredrar jag Livia.
Vad bra att du frågade! Nu har jag klurat en stund på olika typer av konsonantljud och kommit fram till att jag helt enkelt föredrar namn som slutar på korta vokaler. :) Men av konsonanterna är V och F nog de jag gillar minst i slutet på namn, just för att de väses fram (frikativor?) till skillnad från tex k, d och t (klusiler?). S är ju också ett väsande ljud, men lite mer distinkt ändå, kräver kraftigare luftström. V och F är liksom otydliga, de smyger fram och tystnar försiktigt. Inte som ett snärtigt a i slutet av Gösta eller tydligt t i Git.
V och F är lätta konsonanter i en kör för det går inte riktigt att höra om någon började sjunga dem lite tidigare än någon annan, för de är så blurriga. Ord som slutar på s, t eller k är däremot svåra, för detvär så distinkta ljud att de måste komma EXAKT samtidigt för att det ska låta tajt och bra.
Var detta en begriplig förklaring?
Inget fel, som sagt, på namnet Liv, jag bara föredrar andra, med tydligare slutfonem.