• Anonym (LivellerLivia)

Liv eller Livia?

Snart är dottern här och vi kan verkligen inte bestämma oss för namn. Vilket tycker ni är finast av Liv och Livia? Vad tycks om namnen? 

• Svar på tråden Liv eller Livia?
  • Guldnovan

Jag gillar båda och skulle välja utefter hur de låter tillsammans med efternamnet. 
    Mitt efternamn börjar t.ex med W så Liv skulle bli mindre bra om det vore vårt barn. 
    Jättefina namn! 

• EnAnonumius

Liv tycker jag är fint namn..

Livia, jag vet inte varför det inte i mina öron det klingar lika fint som Liv...

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Em)

Livia är finast! Tycker att Liv är för kort. 

• Anonym (Vilket?)

Vilket är lättast att säga tillsammans med ev andra namn och efternamn? 

Tex Liv Johanna Camilla funkar, men är ändå lite lättare med Livia Johanna Camilla. 

Liv Johansson funkar, men inte Liv Virstam. Smaka på namnen i olika konstellationer så märker ni vilket som fungerar bäst. 

Sen kanske inte er dotter alls ser ut som en Liv eller LIvia när hon föds :.-) Jag fick ett helt annat namn än de två mamma och pappa hade som förslag, jag har inte ens de namnen som andra och tredje namn, utan fick tre helt andra namn. 

• Anonym (lotus)

Vår dotter heter Liv, så jag tycker det är finast, men Livia är också fint. Tycker ni att Liv är för kort, så välj Livia. Vår dotter har aldrig lidit av sitt korta namn. Det är fornnordiskt, etablerat och har blivit väldigt populärt på senare år. Livia är kanske något mer ovanligt? Om ni inte vill ha ett "modenamn" kanske Livia är bättre.

• Embla twopointoh
    Anonym (lotus) skrev 2022-07-10 09:58:55 följande:

Vår dotter heter Liv, så jag tycker det är finast, men Livia är också fint. Tycker ni att Liv är för kort, så välj Livia. Vår dotter har aldrig lidit av sitt korta namn. Det är fornnordiskt, etablerat och har blivit väldigt populärt på senare år. Livia är kanske något mer ovanligt? Om ni inte vill ha ett "modenamn" kanske Livia är bättre.

Livia är också ett modenamn. 2021 låg Livia på plats 36 av de vanligaste namnen på nyfödda flickor, Liv på plats 45.
  • Anonym (lotus)
    Embla twopointoh skrev 2022-07-10 10:10:27 följande:
    Livia är också ett modenamn. 2021 låg Livia på plats 36 av de vanligaste namnen på nyfödda flickor, Liv på plats 45.
    OK, då är jag dåligt uppdaterad Livia klingar vackert samt är lätt att säga på både svenska och engelska, så jag är inte förvånad över att det har blivit populärt. Liv är mer etablerat och historiskt (i alla fall i Norden), men jag kan förstå om en del tycker att det är lite kort. 
  • Anonym (Elena)

Helt klart Livia! 

Svar på tråden Liv eller Livia?