• Anonym (Mamma)

Mina barn, eviga singlar

Märklig fråga men vill gärna höra hur andra skulle tänka.

Jag har två söner i 20 och 25 årsåldern som aldrig haft flick- eller pojkvänner. De har gott om vänner, är absolut inte några hemma-sittare. De arbetar/studerar, festar, tränar, reser osv. Båda är måna om sitt yttre.

Kan ändå inte låta bli att tänka att när man själv var i deras ålder så hade jag förhållande. Många av deras vänner är redan sambos.
    Jag skulle aldrig fråga dem men jag undrar. Jag har givetvis inte med det att göra och jag vet inte om de haft tillfälliga partners (ons). Tror inte det heller om jag ska vara ärlig. 
    Deras liv och deras val men som mamma funderar jag ibland på hur det kommer sig. 

• Svar på tråden Mina barn, eviga singlar
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-07-08 15:08:29 följande:
    Mina barn, eviga singlar

Jag har två söner i 20 och 25 årsåldern som aldrig haft flick- eller pojkvänner. De har gott om vänner, är absolut inte några hemma-sittare. De arbetar/studerar, festar, tränar, reser osv. Båda är måna om sitt yttre.

Kan ändå inte låta bli att tänka att när man själv var i deras ålder så hade jag förhållande. Många av deras vänner är redan sambos.
    Jag skulle aldrig fråga dem men jag undrar. Jag har givetvis inte med det att göra och jag vet inte om de haft tillfälliga partners (ons). Tror inte det heller om jag ska vara ärlig. 
    Deras liv och deras val men som mamma funderar jag ibland på hur det kommer sig. 

Dina söner är ju fortfarande väldigt unga, är ju inte som att de är 45+ direkt. De har väl helt enkelt inte hittat någon eller velat ha ett förhållande med någon. Alla har inte som mål att bli sambo innan 25 års ålder.
  • Anonym (tips)

Här är ett tips: FRÅGA DEM!

Det är liksom normalt att prata med sina närmaste om deras och sitt liv. Du har med det att göra på det sätt att du då visar ett intresse för dem och deras förehavanden. Sen har du ju inte rätt att kritisera deras val, eller att fortsätta prata om det om de uttryckligen säger, nej, vill inte. Men hade du varit min mamma hade jag faktiskt undrat lite hur mycket du brydde dig om mig egentligen om du aldrig pratar med mig om saker som anses normalt och ofta viktigt.

NÄr jag var 25 visste min mamma att jag var asexuell och aromantisk, för hon hade faktisk tagit upp med mig hur kärlekslivet gick fler gånger, redan som tonåring. För att jag är bland det käraste hon har och hon bryr sig om hur det är med mig, och hon visar det. Genom att "lägga sig i".

• Anonym (V)

Är du helt säker på att det är så? De kanske bara håller det för sig själva. Jag berättade inte allt för mina föräldrar i den åldern.

Min son är 18 och singel men han fattar inte när tjejer är intresserade. Inte ens när tjejer skickar meddelanden med 15 hjärtan verkar han förstå. Skrattande

Ungdomar i den åldern har ett annorlunda socialt liv än när jag var ung. De verkar leva en stor del av sina liv på nätet. Fast om dina söners vänner har sambos så träffar de ju kvinnor (eller män) i något sammanhang.

Har du frågat dem om det? 

• sextiotalist

När jag var 25 så var jag lycklig singel. Pojkvänner hade givetvis passerat och fling hade man haft en del. Men mina föräldrar var ovetande om det mesta, bodde ju inte hemma på den tiden.
    Du fick ju svaret att det inte är ovanligt. 
    Det är ju bättre att de tar det lugnt och inte fixar ett förhållande bara för att alla andra har det.
    De  har tiden framför sig 
    Och mammor vet inte allt heller ;)

• sextiotalist
    Anonym (tips) skrev 2022-07-08 15:26:20 följande:

Här är ett tips: FRÅGA DEM!

Det är liksom normalt att prata med sina närmaste om deras och sitt liv. Du har med det att göra på det sätt att du då visar ett intresse för dem och deras förehavanden. Sen har du ju inte rätt att kritisera deras val, eller att fortsätta prata om det om de uttryckligen säger, nej, vill inte. Men hade du varit min mamma hade jag faktiskt undrat lite hur mycket du brydde dig om mig egentligen om du aldrig pratar med mig om saker som anses normalt och ofta viktigt.

NÄr jag var 25 visste min mamma att jag var asexuell och aromantisk, för hon hade faktisk tagit upp med mig hur kärlekslivet gick fler gånger, redan som tonåring. För att jag är bland det käraste hon har och hon bryr sig om hur det är med mig, och hon visar det. Genom att "lägga sig i".

fast många som passerat 20, vill inte ha föräldrar som lägger sig i som omsorg. Intresserad ja, men på deras villkor. 
  • Anonym (Tjej 24)

Som tjej i deras ålder kan jag bara säga att mamma vet inte allt, om något överhuvudtaget. Jag berättar inte. Jag hade pojkvän i 2 år, mamma trodde att jag var hos Jessika när jag egentligen var med min pojkvän för det mesta. Hade hon frågat mig t ex så hade jag gärna haft lite tjejsnack med henne men min mamma verkar så ointresserad på den fronten eller så undrar hon som du men håller tyst. Jag tror dina söner har haft en del tjejer men vem går o berättar om sina ons till sina föräldrar... 

• Anonym (Allt kan hända)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-07-08 15:08:29 följande:
    Mina barn, eviga singlar

Folk är olika. Jag hade aldrig haft ett riktigt förhållande iknan jag träffade min sambo som 35-åring och jag är tjej. Nu har jag hus och barn och hela köret ett par år senare, och har innanjag träffade honom hunnit resa och utbilda mig och träffa massa intressanta människor som är mina vänner.

Kort sagt - alla är olika!
  • Anonym (Jadu...)

Finns flera potentiella förklaringar.

1. De har haft förhållanden eller ons som de inte berättat om.

2. De är otrygga i sig själva och har därför inte kommit över tröskeln i ung ålder, och ju äldre de blir- desto svårare blir det att 'debutera' både sexuellt och relationsmässigt.

3. De ãr osäkra på sin läggning (eller säkra på att de inte är hetero) och kanske skäms över det, speciellt om de inte tror de kommer bli accepterade om de kom ut. 

• Anonym (H)

Man behöver inte nödvändigtvis vilja satsa på relationer i den åldern. Men att få till några tillfälliga ligg ibland borde de vara intresserade av. Har de passerat 25 utan att ha haft sex ses de av många som skadat gods. Och har de inte haft en relation innan 30 ser det definitivt mörkt ut. Skulle de vara intresserade av män istället ä det ett mindre problem.

• Anonym (Man)
    Anonym (Alice) skrev 2022-07-08 15:23:18 följande:
    Dina söner är ju fortfarande väldigt unga, är ju inte som att de är 45+ direkt. De har väl helt enkelt inte hittat någon eller velat ha ett förhållande med någon. Alla har inte som mål att bli sambo innan 25 års ålder.
    Dom är väldigt unga om man jämför med en 45åring ja. Men en 45åringkan vara far-eller morförälder.

Jag tycker verkligen inte dom är unga för att träffa någon, det är väl en rimlig ålder att flytta ut/bli sambo etc.

Nu kanske inte mamma vet allt, men har man inte haft en enda fling eller liknande vid 25-årsålder så anser jag att det borde bero på något.
Svar på tråden Mina barn, eviga singlar