Sexåring som inte kan simma och som är livrädd för vatten i ansiktet
Anonym (Badkrukans mor) skrev 2022-07-08 10:35:01 följande:
Det låter ändå lovande. Vi har gått i simskola, men det finns inte många att välja på här och den vi gick på har ärligt talat varit usel! Det enda min dotter gjorde var att hålla kompisar i handen och gå runt i en cirkel i princip. Ledarna skvätte vatten på de som önskade bara. Hon kanske bara inte är mogen, men jag ser kompisar i samma ålder som, även om de inte är simkunniga, dyker och står på händer, gör kullerbyttor under ytan och flyter utan problem. Hon blir stel som en pinne och vägrar ens försöka.
Instruktörerna är ju superviktiga. Vi har sett att hon vågat mer med den äldre kusinen, men det kräver ändå någon form av kontinuitet och inte ett bad tillsammans per år.
Jag var själv livrädd för vatten när jag var liten. Älskade att bada men om t.ex. något större barn hoppade från kanten i närheten så att jag fick droppar i ansiktet så fick jag fullständig panik. Värre i pool och hav än i sjöar då jag inte upplevde sjövatten som lika jobbigt att få i ögonen.
Och för mig var det just att öva simning i organiserad form utan mamma som löste det. Först intensivt varje dag på sommaren och sedan en gång i veckan under terminerna.