Sexåring som inte kan simma och som är livrädd för vatten i ansiktet
Vattenrädsla går att träna bort med mycket tålamod och uppmuntran. Men viktigt att ta tag i det i tid (har bl.a. jobbat med att lära vuxna simma - många har känt otrolig skam över att inte kunna simma, men det positiva är att med hjälp kan man lära sig)
Jag skulle råda att leta efter simskola hos en simklubb och i kontakten med dem berätta att dottern är extremt rädd för vatten. Jag är fd simmare och simlärare, i vår klubb hade vi en-till-en undervisning (eller mindre grupp) för de extremt vattenrädda. Det planerades med extra simlärare när vi visste om att det kom ett barn med ordentlig vattenrädsla.
Simglasögon är viktigt! Prova tills ni hittar sådana som känns bra. Gör doppa- ansiktet övningar (Koka vatten m munnen, plocka upp grejer under vatten, etc). Våtdräkt rekommenderar jag också om det är en kall simhall/bassäng, särskilt för de rädda barnen som ofta är väldigt stilla i vattnet och därför fryser lättare, vilket gör upplevelsen obehaglig.
Det är jätteviktigt att lära sig simma och inte känna panik om man får vatten i ansiktet (dvs inte tappa fattningen om man ramlar från brygga eller det kommer en våg eller dylikt). Kan ni betala den äldre kusinen för att hålla simlektioner under en intensiv period när ni träffas?
Sen till diskuss angående ålder för simkunnighetIdag är min erfarenhet att simkunnighet på generell nivå tydligt kopplat till socioekonomiska förutsättningar och kulturell bakgrund idag, precis som läskunnighet, men så klart med individuella variationer. I vissa områden kan nästan alla simma 50 meter i åk 2 medan i andra kan få simma.