Inlägg från: Anonym (Mamman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamman)

Sexåring som inte kan simma och som är livrädd för vatten i ansiktet

Jemp skrev 2022-07-08 11:36:36 följande:

Jag har en (dock orädd) sexåring och håller inte alls med om bilden att det skulle vara sent att inte kunna simma. 

Nej det känner inte jag heller igen.
    Vår äldsta började simma bröstsim med riktiga arm-och bentag när han var fem. Men då i början UNDER vattnet. Sen nåt halvår senare kom han liksom upp. I sexårs gick de från skolan och simmade koncentrerat 2ggr vecka i 5v (tack kommunen!) och sen satt det.
    Den yngsta gillar vatten men är inte lika lättlärd, har gärna puffar och hoppar från kanten och så men vill hellre simma hundsim.

Gällande vatten i ögonen så kan det ju vara kopplat till obehag pga man fått lite schampo i ögonen nån gång? Så var det med min syrras barn. De hade också en handduk just över ögonen när man skulle skölja håret på dem, men de är tonåringar idag och har inga svårigheter med vare sig bad eller vatten generellt så det kommer säkert lösa sig.

Ni övar vattenvana för glatta livet, ert barn vet att det finns något som heter simning och att det är bra att kunna, hon ser andra som badar och simmar. En vacker dag är hon trygg nog att ta nästa steg. Och som någon skrivit, hon är inte själv och badar och det är än så länge inte något måste som sexåring att kunna simma så det kommer alldeles säkert att lösa sig.
Svar på tråden Sexåring som inte kan simma och som är livrädd för vatten i ansiktet