Inlägg från: Anonym (det går) |Visa alla inlägg
  • Anonym (det går)

Sexåring som inte kan simma och som är livrädd för vatten i ansiktet

Vi hade samma problem, men svårt även med dusch där dottern ville ha handduk framför ögonen. Hon är nu 7 år, och fortfarande väldigt svårt för vatten i ögonen - men hon kan nu simma, hon kan doppa huvudet under vattnet, och hon har lärt sig att älska cyklop (tidigare klarade hon inte att andas genom munnen och fick panik av cyklopet).
    Cyklopet har gjort att hon kan simma massor under vatten, hämta saker på botten, doppa hela huvudet osv.

Innan hon klarade cyklop var det simglasögon som gällde. Men det som ändrade allt var att vi hittade en fantastisk privat simskola med en lärare som visste precis hur hon skulle få vår dotter att lite i taget våga sänka ner ansiktet. Bor du i närheten av Göteborg kan jag hjälpa till med kontaktinfo.

Dottern fick träna på att doppa ett öra i taget, doppa hakan, böja huvudet framåt och doppa munnen, sedan lite näsa osv. Hon hade först simglasögon länge för det var ögonen som var läskigast med vatten. Hon fick göra övningar som sätta ihop plusplus under vatten, se hur långt hon vågade doppa huvudet med massa beröm osv. Efter 1 år i simskolan simmar hon nu 50 meter, och kan egentligen ryggsim, men vågar inte än om ingen håller lätt under huvudet.

Hitta en bra simlärare som förstår problemet.
    Träna med simglasögon och cyklop.

• Anonym (det går)
    Anonym (Badkrukans mor) skrev 2022-07-08 10:35:01 följande:
    Det låter ändå lovande. Vi har gått i simskola, men det finns inte många att välja på här och den vi gick på har ärligt talat varit usel! Det enda min dotter gjorde var att hålla kompisar i handen och gå runt i en cirkel i princip. Ledarna skvätte vatten på de som önskade bara. 

Hon kanske bara inte är mogen, men jag ser kompisar i samma ålder som, även om de inte är simkunniga, dyker och står på händer, gör kullerbyttor under ytan och flyter utan problem. Hon blir stel som en pinne och vägrar ens försöka. 

Instruktörerna är ju superviktiga. Vi har sett att hon vågat mer med den äldre kusinen, men det kräver ändå någon form av kontinuitet och inte ett bad tillsammans per år. 
    Vi började också med en simskola som var usel. Efter 2 gånger grät dottern när vi skulle dit och upprepade hela vägen "jag vågar inte", "jag är rädd" osv. Jag hade förklarat hennes vattenskräck vad gäller ansiktet, men de tvingade henne att doppa hela huvudet ("tappade henne" en bit från kanten), och därefter åkte vi inte dit mer.
Svar på tråden Sexåring som inte kan simma och som är livrädd för vatten i ansiktet