Inlägg från: Anonym (......) |Visa alla inlägg
  • Anonym (......)

Bråkig 2,5-åring

Anonym (mamma) skrev 2022-07-05 15:15:27 följande:

Nej, som jag skrev till någon annan också så var "egentid" lite klumpigt uttryckt, jag menade egentligen de andra sakerna jag rabblade upp. Slänga in någon tvätt utan kaos med två barn, duscha utan två barn i duschen, fixa sådant som är krångligt att göra med barnen..  Jag tänkte inte egentid som att syssla med hobbys, titta på tv, fixa manikyr, ta en promenad, träna eller så.... Sådan egentid har jag inte haft sedan innan första barnet.

Det är svårt att klämma in allt på helgen. Det blir lite samma problem där ju. Vi måste sprida ut det under veckan för att hinna med allt som ska göras.

Han är verkligen HEMSK med att kasta saker. Han behöver knappt ens se vad det är.. han tar antingen sats och springer och sveper ner det från bänken, tar tag och kastar .. Inte alltid eller varje gång han går förbi något men det händer extremt många gånger på en dag så det är väldigt ofta.

När jag lagar mat på dagen så är sambon på jobbet så där går det inte att få hjälp. Vid middagen är det ofta jag som är den "den andra föräldern" och även om jag verkligen försöker avleda så är det omöjligt att hinna med. Varken jag eller sambon klarar av det. Speciellt inte när det två barn det ska hållas koll på. Ibland fungerar det att gå till ett annat rum eller gå ut, men ofta springer han ju runt och tycker det är spännande att vara med..

Ja precis. Jag tror ändå jag lyckas ganska bra med att vara allvarlig men det biter inte. Samma med sambon. Sonen skrattar åt oss båda. Någon gång kan jag ha sagt till med lite för djup röst och då har barnet istället blivit rädd och det har ju inte heller blivit bra. Men det är väl bara att fortsätta härda ut och hoppas han inte hinner drämma stekpannan i huvudet på en innan han lär sig heh..

Varför inte förskola?? Skulle nog lösa det mesta.
  • Anonym (......)
    Anonym (mamma) skrev 2022-07-05 15:32:05 följande:
    Tack för alla tips!

Vi har en väldigt bra utemiljö och är utomhus mycket, speciellt nu på sommaren. Stor skog som vi upptäcker i, studsmatta, rutschkana och gungor, vattenlek, kullar som han både springer, rullar och åker bil ner för, vi leker mycket lek med bollar. Plockar bär. Cyklar.
    Det verkar dock tyvärr inte göra någon skillnad för hur han är inomhus oavsett om vi varit ute hela dagen eller är inne en stormig dag.. Däremot underlättar det ju enormt dom dagar vi är ute eftersom han inte kan göra så mycket utomhus, förutom förstöra rabatter..

Leker gör vi jättemycket! Jag är väldigt involverad i nästan allt han gör, han har alltid velat att jag ska vara med honom och leka. Allt från att bygga saker, leka med tåg, bilar, dansa, måla, leker med dockor, kurragömma, leker djur, jagar osv.. Smart med maskinerna som städar och den smygande katten, det ska jag testa!

Vi håller mycket på med sånger och ramsor, han räknar bra, kan många färger och jobbar med alfabetet. Han tycker det är väldigt kul så det utnyttjar jag. Smart med telefonnumret!

vi brukar sitta och mysa medan jag kliar honom på ryggen, men massage låter smart! Vågar dock inte involvera lillasyster. Han är väldigt gosig med henne, men det slutar nästan alltid med att det slår över och så slår han henne =(
    Jag försöker verkligen att uppmuntra och vara övertydlig och ge honom uppmärksamhet när han gör något bra. Jag tänkte att det i grunden är just uppmärksamhet han vill ha, men det går sådär. Jag fortsätter så klart alltid att uppmuntra allt bra han gör, men jag har testat både att markera när han gör fel och ignorera men inget av det verkar spela någon roll för det dåliga beteendet..

Smart att försöka "föra lite statistik" Svårt när man är stressad och trött att tänka klart och just nu så känns det som att det är "alltid" saker händer och oavsett vad men det finns säkert ett mönster jag inte ser.
    Varför inte förskola?? Skulle nog lösa mycket
  • Anonym (......)
    Anonym (The typical mom) skrev 2022-07-05 15:51:37 följande:
    Förskola är bra oavsett men det är verkligen ingen garanti för att pojken ska sluta kasta saker, eller ens bli särskilt mycket lugnare!
    Det kan det visst vara. Kompisar och vuxna han ej känner. Blir annat än hemma plus ny stimulans
Svar på tråden Bråkig 2,5-åring