Inlägg från: Anonym (Hatthylla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hatthylla)

Bråkig 2,5-åring

Plocka bort. Har vi fått göra, men med vår 5-åring! Och ja, det hamnar 2 meter upp. Han var världens lugnaste bebis och 1,2 och 3-åring, men sen kom pillandet.
    En 2-åring har inte mycket förstånd. Man får tänka framåt själv. Lillasyster kanske ibland kan sitta själv i en resesäng i köket (eller rummet ni är mest)? Så har vi haft. Också 1,5 år mellan barnen. Låt ungen i nödfall se på barnprogram medan du lagar mat. Eller sitta och rita. Avled uppmärksamheten. Fortsätt säg till. Ha inte så många leksaker framme åt gången. Vi byter så vi lägger undan en del ett bra tag och sen när de plockas fram igen är de roligare att leka med.
    Mobilen får ni lägga där han inte når. Samma med datorn. Post/papper/tidningar måste inte heller ligga framme. Minimera vad han når.
    Det är en kort period av småbarnslivet som är så här. Det går över. Ut och lek mycket så han gör av med energi.

• Anonym (Hatthylla)

Du anar inte hur mycket saker vi gömt undan! Vi har kex längst upp bland porslinet, pennor i garderoben, saker uppe på alla skåp och hyllor. Och ja, för husfriden har vi gjort så. För att slippa stressen och förstörandet. Ibland känns det som inget ligger där det ska, men hellre det då. Krukväxter funkar inte i 5-åringens rum för han sliter upp rötterna av nyfikenhet hur de ser ut. 
    Gör saker när ungarna somnat som tex räkningar. Och försök släppa lite på övervakandet. Kanske han känner av att du går runt och är stressad och då hittar han på bara för att. Lägg fram ett papper med några kritor och låt han rita. Finns inga viktiga papper eller fina dukar framme behöver inte sånt övervakas. Gör pannkakssmeten när han är upptagen med annat och ställ bunken i kylen tills de ska stekas.
    Förebygg, förbered, tänk framåt, minimera, röj undan. Jag hade en kompis med 4 barn födda inom 6 år. Nr.4 var enormt påhittig! De hade till slut ingenting under 1,5 meters höjd. Allt var borta. Hon hade gått under av stress annars. Hon satte tom fast honom med ett skärp i barnstolen så han inte skulle klättra på bordet medans de åt. Men det var en kort period! När alla barn var äldre kom mattor, dukar, saker fram igen.

• Anonym (Hatthylla)

Begränsa antalet leksaker så det inte blir så många att kasta runt och städa upp. Sen undrar jag hur i hela friden du bara har nån timme kvar av kvällen innan du själv ska sova?! Våra somnar 19-30-20.00. Återstår flera timmar. Vad gäller mat kan man gott och väl äta frysta grönsaker under några år och skippa alla färska som ska skäras och grejas. 

• Anonym (Hatthylla)
    Anonym (mamma) skrev 2022-07-05 13:25:47 följande:
    1-åringen är inne i en period där hon kaosar totalt från 18-22/23. Somnar någon kvart, vaknar och är på dåligt humör. Behöver lägga väldigt mycket tid och fokus på hennes nattning/ha henne nära. 2,5-åringen är lätt att lägga och sover sedan hela natten, tack och lov.
    Min yngsta är hnb:are så usel sömn och kaos vet jag vad det innebär. Fortfarande vid 4 somnar han bara på kudde bredvid mig i soffan. Aldrig utan napp- även om jag vet att det är fel och ska sluta snart!-, och det kräver några timmar ifred på soffan innan han går flytta till säng. Väl ombonad. Det har alltid gällt. Invirad eller omgiven av kuddar.
    Redan vid 18 behöver ingen 1-åring lägga sig. Ha henne uppe längre. Varva ner i god tid. Se upp med vad hon äter. Köpesgröt gav tex extrem magknip här. Kolla över allt vad gäller pyjamas, ljus, ljud, napp, kort sagt allt som kan inverka. Även blöjsort. Och som ovan sa- är inte pappan hemma då och kan ta över eller hjälpa till med annat?
  • Anonym (Hatthylla)

Jojo, att barn "ska" sova 12 timmar har aldrig gällt min yngsta. Han sov mellan 20 och kanske 5.15 vid 1. Kunde lika gärna somna 20.30 och vakna 5. Först nu vid 4 har han börjat sova efter 6. Och definitivt inte hela nätter! De går räkna på fingrarna än idag.

Jag tror du försvårar för dig i onödan. För stora krav både på dig, hemmet och barnet. En 2-åring har noll förstånd. Allt är lek, testande, full fart och man får anpassa livet därefter. Man kan inte få en 2-åring att bli mognare än vad de är.
    Och det där med att göra saker man vill får man ändra till saker som måste göras. Vissa saker får helt enkelt bero om det vare sig finns tid, ork eller möjlighet till det. Som exempel kan jag nämna första halvåret med vår hnb:are. Jag sov ca 2-3 timmar per natt. Jag läste inte en tidning ens för jag förstod inte vad det stod. Jag duschade när det hanns med. Jag gjorde inget utanför hemmet annat än typ åka på Bvc. Ibland ser livet ut så. Men det kommer inte göra det resten av livet med barn.
    Om ni har olika prioriteringar får ni prata ihop er om lämplig nivå. Hälsa, barn, absoluta måsten och hemmet går alltid före jobb, karriär, pengar, hobbys och sysselsättningar på egen hand utanför hemmet. Sånt blir det tid för när man har äldre barn.

• Anonym (Hatthylla)

Rivs det ner från bänkar så ha inget på bänkarna då. Inget används så ofta att det absolut måste stå framme. Har ni för mycket grejer så släng, skänk eller sälj. Laga mat så det blir över från middagen och ät det till lunchen dagen därpå. Gör vi alltid. Ingen dör av uppvärmd gårdagens mat. Om ni öht ska köpa fler leksaker köp på loppis så gör det mindre om de går sönder. Samma med kläder. Billiga kläder gör mindre om de nöts eller kladdas på.
    Eftersom 2-åringen inte går ändra på är det ni som måste ändra er. Inställning, prioriteringar, krav, hemmet. Så enkelt är det. 

Svar på tråden Bråkig 2,5-åring