Bråkig 2,5-åring
Jag vet inte vad jag ska göra. Hur ska jag hantera honom? Han är emellanåt väldigt söt och gosig, men oftast helt galen.
Jag är själv en väldigt lugn person så jag känner inte igen mig i beteendet och har svårt att veta hur jag ska tackla problemet.
Han kastar allt. Nu når han ju även upp på bord och bänkar så INGENTING går att ha framme, men allt går ju inte att ställa på 2m höjd heller. Han kan rusa förbi och slita med sig allt han kommer åt och bara kasta allt vad han har. Blomkrukor, mobiler, datorer, glas, papper, maten vi håller på att tillaga... ALLT åker i golvet. Han kastar även sina leksaker.
Han sparkas, slåss och puttas. Lillasyster som är 1 år kommer ofta i vägen och jag får så dåligt samvete över att jag inte klarar av att skydda henne varje sekund.
Jag har pratat med honom så mycket. Försökt med olika infallsvinklar. Jag har försökt plocka bort saker och ge konsekvenser men inget händer. Han skrattar bara åt mig när jag är allvarlig. Vad fungerar? Vi kan inte ha det så här längre.
Han listade ut barnspärrarna på lådor och skåp innan han var två år gammal, han klättrade över trappgrinden, låste upp ytterdörren (så vi fick låsa med nyckel istället för bara vredet). Han var ofta glad och levnadsglad, men kunde få utbrott om han blev hindrad i sitt kastande eller springande. Vi hade typ inget framme, eller så låg det framme - slängt över golven.
Det blev inte så mycket bättre med åren tyvärr, det visade sig att han hade ADHD och det var många år då livet med honom kändes som en konstant hinderbana för oss föräldrar och lillasyster.
En sak som fungerade var att ge honom större utmaningar än vi egentligen trodde att han klarade av. För han var inte bara väldigt vild, han var också väldigt smart. Bygga komplicerade byggen, rita ritningar och sen bygga med rör och slangar kunde hålla honom sysselsatt länge och ge honom utmaningen han behövde för att orka koncentrera sig och stanna upp i något. Att få gå i en bygghandel och köpa lite rör, slangar, snören, det var drömmen för honom. Likaså olika fysiska aktiviteter, tex att han fick vara i en parkourpark som egentligen var för mycket större barn, men där han kunde utmana sig. Det räckte inte med vanlig rutschkana för honom. Många gånger har jag stått med hjärtat i halsgropen och titta på hur han klättrar, och hoppats att han skulle komma ned helskinnad igen.
Han är 16 år idag, har ju sin ADHD, men är nu mest en ganska slö och trött tonåring. Ibland längtar jag (nästan) tillbaka till den där energin och glädjen han kunde ha när han var liten, när han ville erövra välden och att hela livet skulle vara ett äventyr. Det var tufft för oss föräldrar, länge, men kanske mest för att han inte passade in i vår tillvaro, med vanligt hus, förskola, skola, sitta stilla, samma varje dag. Hade vi bott i skogen så skulle han varit Ronja och Birk, gått fri och lekt och upptäckt och byggt saker och sen kommit hem utmattad och nöjd.