Inlägg från: Anonym (Jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag)

bonusbarn och biobarn

Gemensam ekonomi på vilket sätt? 

Vi har gemensam ekonomi i den betydelse att vi betalar alla gemensamma utgifter utifrån procentuell inkomst. Men först så betalar vi privata räkningar som CSN, bil etc. Överskottet går till gemensamt sparande och till ?vad man önskar själv?. 

Men ni lägger kanske har ett gemensamt konto där lönen kommer in och betalar allt utifrån det? 

Jag tycker absolut att pappan ska betala dubbelt till sitt första barn om hen saknar sparande. Det blir mest rättvist. 

Vi sparar 300 kr/mån,barn (för det är vad vi har råd med just nu). Vi har sparat sedan födelsemånaden samma summa så äldsta har mer pengar än minsta men vi har tänk att spara tills de får studiebidraget själva. Så vi kommer spara samma summa till båda och vid en eventuell ökning så ska vi räkna på vad skillnaden blir så stora inte totalt får mindre.  

Om ni då som exempel väljer att spara 300 kr till er biologiska barn tills hen är 18 år och om barnet är nyfött nu så blir det 64 800 kr plus eventuella räntor. 

Om det sparas 600 kr till bonusbarnet tills hen är 18 år (9 år kvar exakt mantra jag här) så blir det 64 800 kr plus eventuella räntor. 

Tycker det är helt rättvist. 

Är ert gemensamma barn 4 år nu och det då är 14 år tills hen är 18 år blir totala sparandet 50 400 kr och då tycker jag ni ska spara 386 kr så totalsumman blir lika med storasyskonet. 

Kolla upp vilka summor ni har råd att spara och räkna på vad slutsumman kommer bli och se till så det blir hyfsat lika tycker jag. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (jennie) skrev 2022-07-04 12:29:02 följande:

Ja vårt gemensamma är 3 år å jag betalar ju även mat och allt annat till alla hela tiden så att han ska kompensera för 9år som han inte sparat till sitt barn genom att sätta av en stor summa pengar varje månad känns lite märkligt. Han får ju även andra dyrare saker hela tiden eller gör dyrare saker. Det är så orättvist med bonusbarn hela tiden enligt föräldrarna trots att dom ofta får dubbelt av allting eftersom de har 2 hem. De får dubbelt av julklappar tex. Sen ska man alltid vänta med allt roligt man vill göra tills det är bonusbarnets vecka hela tiden så det är ok enligt pappan att vi hela tiden väntar med den där resan till nöjesparken den där grillningen den där utflykten hela tiden tills det är bonusbarnets vecka de stör ganska mycket. Hans barn har ju gjort saker under sin uppväxt med sin pappa själv så jag förstår inte  vad det är frågan om. Samtidigt gör ju hans barn saker med sin mamma så man kan ju säga att det blir egentligen dubbelt upp för bonusbarn de får inte missa något men de andra barnen ska sitta å vänta tills rätt vecka kommer. Ibland kanske man vill göra nått som kostar för sitt egna barn utan det andra barnet för bonusen å pappan hittar på saker på egen hand för dom behöver tydligen egentid men de behöver inte vårt gemensamma på samma sätt trots att pappan ofta inte är hemma med lilla barnet.  Så ja jah tycker de känns konstigt att kompensera med våra gemensamma pengar han blir redan kompenserad på massa andra sätt eller så får mamman betala den delen dom missat tycker jag. 

What? 

Man pratar väl som föräldrar och bestämmer ca presenter till jul. Varför ger dem allt dubbelt? 

Syftet är att man ska samarbeta för barnet och ge barnet det hen behöver. Det betyder inte att barnet ska ha dubbelt av allt utan ha det hen behöver av allt. Inom rimliga ramar och inom ekonomiska ramarna. 

Erat barn behöver lika mycket egentid med sin pappa som bonus. Låter helt rubbat att du väljer att leva så ts. 

Svar på tråden bonusbarn och biobarn