• Anonym (jennie)

bonusbarn och biobarn

Jag och min man bor tillsammans med vårt bonusbarn och vårt biologiska barn. Bonusen bor varannan vecka. Nu ska vi börja spara till barnen och eftersom hans barn är 9 och aldrig haft ett sparande till h tycker min man att han ska ha dubbelt så mycket i sparande än vad vårt gemensamma barn ska ha så de går jämnt ut. Jaha är de så man borde göra? Vi har gemensam ekonomi. Och hur mycket är lagom att spara.

• Svar på tråden bonusbarn och biobarn
  • Anonym (......)

Snyggt att du kallar mannens barn för "vårt bonusbarn"... nej det är hans barn lika mycket som ert gemensamma

• Anonym (Moi)

Varför skulle din man INTE få spara lite extra till 9-åringen som just nu har 0 kr på sparkontot?
    Glöm inte att båda barnen är hans barn.
    Om du är väldigt emot det är det kanske bäst att inte ha helt gemensam ekonomi så kan din man spara som han vill med sina pengar. 

• nernu

Om du inte vill att dina pengar ska gå till hans barn kan ni inte ha gemensam ekonomi. 

• Anonym (Jag)

Gemensam ekonomi på vilket sätt? 

Vi har gemensam ekonomi i den betydelse att vi betalar alla gemensamma utgifter utifrån procentuell inkomst. Men först så betalar vi privata räkningar som CSN, bil etc. Överskottet går till gemensamt sparande och till ?vad man önskar själv?. 

Men ni lägger kanske har ett gemensamt konto där lönen kommer in och betalar allt utifrån det? 

Jag tycker absolut att pappan ska betala dubbelt till sitt första barn om hen saknar sparande. Det blir mest rättvist. 

Vi sparar 300 kr/mån,barn (för det är vad vi har råd med just nu). Vi har sparat sedan födelsemånaden samma summa så äldsta har mer pengar än minsta men vi har tänk att spara tills de får studiebidraget själva. Så vi kommer spara samma summa till båda och vid en eventuell ökning så ska vi räkna på vad skillnaden blir så stora inte totalt får mindre.  

Om ni då som exempel väljer att spara 300 kr till er biologiska barn tills hen är 18 år och om barnet är nyfött nu så blir det 64 800 kr plus eventuella räntor. 

Om det sparas 600 kr till bonusbarnet tills hen är 18 år (9 år kvar exakt mantra jag här) så blir det 64 800 kr plus eventuella räntor. 

Tycker det är helt rättvist. 

Är ert gemensamma barn 4 år nu och det då är 14 år tills hen är 18 år blir totala sparandet 50 400 kr och då tycker jag ni ska spara 386 kr så totalsumman blir lika med storasyskonet. 

Kolla upp vilka summor ni har råd att spara och räkna på vad slutsumman kommer bli och se till så det blir hyfsat lika tycker jag. 

• Wolfie13

Rätt kass pappa som inte brytt sig om ett sparande till sitt stora barn. 

• Drottningen1970

Ja det låter helt rimligt om det nu gått 9 år utan sparande. Självklart måste han behandlar sina barn likvärdigt.

• Anonym (Nja)

Ni kan kompensera upp för bonusbarnet så de år som skiljer täcks upp. Så om bio är 6 och bonus är 9 är det alltså tre års sparande som det kommer att skilja.

• Kockobello

Hans andra biologiska barn bör få kompensationen.

• Anonym (Lili)

Om man nu pratar om rättvisa så är det väl mamman som ska ta halva sparandet för bonusbarnet? Man kan faktiskt se det som att pappan borde lägga en viss summa per barn till sina barn (ev. med viss justering pga flera års icke-sparande till den äldre) och på det så lägger mamman samma summa till sitt enda barn. 

• Anonym (Lili)

Menar naturligtvis bonusbarnets egen mamma först, och sedan mamman i den nya familjen. 

Svar på tråden bonusbarn och biobarn