Gemensam ekonomi på vilket sätt?
Vi har gemensam ekonomi i den betydelse att vi betalar alla gemensamma utgifter utifrån procentuell inkomst. Men först så betalar vi privata räkningar som CSN, bil etc. Överskottet går till gemensamt sparande och till ?vad man önskar själv?.
Men ni lägger kanske har ett gemensamt konto där lönen kommer in och betalar allt utifrån det?
Jag tycker absolut att pappan ska betala dubbelt till sitt första barn om hen saknar sparande. Det blir mest rättvist.
Vi sparar 300 kr/mån,barn (för det är vad vi har råd med just nu). Vi har sparat sedan födelsemånaden samma summa så äldsta har mer pengar än minsta men vi har tänk att spara tills de får studiebidraget själva. Så vi kommer spara samma summa till båda och vid en eventuell ökning så ska vi räkna på vad skillnaden blir så stora inte totalt får mindre.
Om ni då som exempel väljer att spara 300 kr till er biologiska barn tills hen är 18 år och om barnet är nyfött nu så blir det 64 800 kr plus eventuella räntor.
Om det sparas 600 kr till bonusbarnet tills hen är 18 år (9 år kvar exakt mantra jag här) så blir det 64 800 kr plus eventuella räntor.
Tycker det är helt rättvist.
Är ert gemensamma barn 4 år nu och det då är 14 år tills hen är 18 år blir totala sparandet 50 400 kr och då tycker jag ni ska spara 386 kr så totalsumman blir lika med storasyskonet.
Kolla upp vilka summor ni har råd att spara och räkna på vad slutsumman kommer bli och se till så det blir hyfsat lika tycker jag.