• Anonym (jennie)

bonusbarn och biobarn

Jag och min man bor tillsammans med vårt bonusbarn och vårt biologiska barn. Bonusen bor varannan vecka. Nu ska vi börja spara till barnen och eftersom hans barn är 9 och aldrig haft ett sparande till h tycker min man att han ska ha dubbelt så mycket i sparande än vad vårt gemensamma barn ska ha så de går jämnt ut. Jaha är de så man borde göra? Vi har gemensam ekonomi. Och hur mycket är lagom att spara.

• Svar på tråden bonusbarn och biobarn
  • Wolfie13
    Kockobello skrev 2022-07-02 18:23:12 följande:
    bonusbarn och biobarn

Hans andra biologiska barn bör få kompensationen.

Som enligt ts är ett bonusbarn för bägge : P
  • Tow2Mater
    Wolfie13 skrev 2022-07-02 16:00:44 följande:

Rätt kass pappa som inte brytt sig om ett sparande till sitt stora barn. 

Drottningen1970 skrev 2022-07-02 17:49:49 följande:

Ja det låter helt rimligt om det nu gått 9 år utan sparande. Självklart måste han behandlar sina barn likvärdigt.

Ofta förändras ens ekonomiska förutsättningar över tid, ibland kanske man har råd, ibland inte, och ibland måste annat prioriteras. Finns inget som säger ett äldre barn bör kompenseras.
  • AAA rating

Jag är ensamstående men sparar själv i mitt namn för då kan jag välja när och till vad barnen ska få pengar. Jag behöver inte komma överens med den andra föräldern eller riskera att en 18-åring helt plötsligt får en absurd massa pengar.

TS har ni gemensam eller delad ekonomi? Rimlig uppdelning är att ni sparar till det gemensamma och att mannen får spara till bonusen, förhoppningsvis har bonusen en mamma som också sparar. Hur ni än gör kommer det alldrig att bli rättvist. Hur mycket pengar rör det sig om?

TS hur mycket anser du att bonusen är din och hur mycket vill du spara till bonusen, bara du? Hur stor åldersskillnad är det på barnen, är den stor så kan inflationen göra att det blir orättvist att spara 300kr i månaden.

TS om du ser detta ur din mans perspektiv så vill han nog att det ska vara rättvist mellan era barn. Bestäm er för vad som är rättvist.

Hur har ni det med eget sparande till er själva?

• Anonym (Biomamma)

Det här med att göra skillnad på barn är ingenting jag  sysslar med. Som jag ser det så måste din man se till att hans båda barn får samma förutsättningar utifrån det han kan påverka.
    Han kan inte påverka om de får olika arvssumlor eller arvegods eftersom mammorna är olika. Han kan vara påverka sparandet till barnen.

Han bör således se till att båda hans barn får samma summa av sparande. Om du sedan inte alls vill att er gemensamma ekonomi bidrar till bonusbarnets sparkapital, så får ni lösa det problemet på annat sätt.
    Det är ju rätt uppenbart att bonusbarnet inte är så omtyckt av sin bonusmamma.
    Ingår själv i en bonusfamilj, men den här typen av problem har vi inte. 

• Anonym (Biomamma)

Jag har sparat 500 kr var till mina tre barn varje månad efter det att jag slutat studera och började jobba. Deras pappa har inte sparat någonting alls pga avsevärt sämre ekonomi. Jag kompenserade upp de äldre barnen så att alla oavsett ålder har fått samma dparsumna. Jag kommer att avsluta sparandet på dem alla samtidigt. 
    De får ungefär 100.000 kr var är planen. En är nu vuxen, men hon får fortfarande samma summa som de andra

• Anonym (J)
    Anonym (jennie) skrev 2022-07-02 14:08:56 följande:
    bonusbarn och biobarn

Jag och min man bor tillsammans med vårt bonusbarn och vårt biologiska barn. Bonusen bor varannan vecka. Nu ska vi börja spara till barnen och eftersom hans barn är 9 och aldrig haft ett sparande till h tycker min man att han ska ha dubbelt så mycket i sparande än vad vårt gemensamma barn ska ha så de går jämnt ut. Jaha är de så man borde göra? Vi har gemensam ekonomi. Och hur mycket är lagom att spara.

Ni kan börja med separat ekonomi.
    Vem av er tjänar på att ni har gemensam ekonomi?

Ni kan också göra så att ni båda får en summa att spendera hur ni vill.

Då kan han spara den summan till sitt äldre barn och du gör vad du vill med din del.

• Anonym (My)
    Anonym (Lili) skrev 2022-07-02 18:26:17 följande:
    Om man nu pratar om rättvisa så är det väl mamman som ska ta halva sparandet för bonusbarnet? Man kan faktiskt se det som att pappan borde lägga en viss summa per barn till sina barn (ev. med viss justering pga flera års icke-sparande till den äldre) och på det så lägger mamman samma summa till sitt enda barn. 

Så tänker jag också. Och då blir det ganska rimligt att båda barnen får lika mycket pengar in på sparkontot. T.ex. mamman och pappan sparar 100 kronor var till gemensamma barnet, summa 200 kronor, och pappan sparar 200 kr till särkullbarnet för att kompensera för att halva barnets uppväxt redan gått innan han började spara.
  • Anonym (Klarice)

Om man nu pratar om rättvisa så är det väl mamman som ska ta halva sparandet för bonusbarnet? Man kan faktiskt se det som att pappan borde lägga en viss summa per barn till sina barn (ev. med viss justering pga flera års icke-sparande till den äldre) och på det så lägger mamman samma summa till sitt enda barn. 

Håller med! Bonusbarnen har ju en förälder till, och det får man ta hänsyn till vid planerandet av presenter och sparande. Bonusbarnen får ju dubbelt av allt, dvs sparande även från andra föräldern. (Det bör ju mamman och pappan diskutera).
  • Anonym (X)

Hur mycket tänkte ni spara per månad?
    Vad händer om han vill ha separat ekonomi, vinner eller förlorar du på det i längden?

• Anonym (X)

Ja, TS och mannen kan spara exempelvis 500 var åt sitt gememsamma barn, och sen kan mannen spara 1000 år sitt tills sparandet kommit ifatt och HAN lagt lika mycket på BÅDA sina barn. (Sorry för caps, har mobil och kommer ej åt fetstil.)
Svar på tråden bonusbarn och biobarn