Inlägg från: Anonym (123) |Visa alla inlägg
  • Anonym (123)

Söker advokat som vill barnets bästa vid vårdnadstvist

Anonym (Frida H) skrev 2022-07-02 00:06:43 följande:
    Tror du missuppfattar, TS söker inte en advokat, TS söker en familjerättssocionom, det är den personen som skriver vad målet ska handla om, hur allting ser ut, och vad det finns för grunder, samt barnens inställning, dvs någon som förklarar och redogör vad som är för barnets bästa.

En advokat har ingen talan inom detta, dom kan bara rätta sig efter vad familjerättssocionomen skriver och det man skriver är helt efter min egna uppfattning. 
    Riktigt så svartvitt är det faktiskt inte. Din "egen uppfattning" är just din egen uppfattning - kan ju vara bra att folk fattar det i såna här trådar.

Advokater behöver inte rätta sig efter vad en socionom skriver, advokaten ska göra det som är bäst för klienten. Jag vet ärenden där föräldrar absolut inte kunnat se egna brister och därför inte hållit med om utredningens slutsatser, och därmed har advokaten givetvis tillsammans med klienten, mejlat fram det önskemål denne har. De kan förstås ha förlorat till slut, men jag vet också ärenden där rätten gått emot vad utredningen kommit fram till, eller där utredningen uttryckt att båda föräldrar har goda sidor och det inte är svart/vitt i exakt vad som vore bäst för barnet. Tex att en part önskat enskild vårdnad och den "sämre" föräldern önskat ha kvar gemensam vårdnad - då har det blivit fortsatt gemensam vårdnad eftersom tingsrätten strävar efter att ha kvar gemensam vårdnad (om det inte är alldeles galet), och man vill "tvinga" föräldrarna att samarbeta bättre. 

Nuförtiden använder sig tingsrätterna oftast av samtal där målet är att få parterna att enas om en uppgörelse innan det behöver bli en formell rättegång. Om det inte fungerar blir det sedvanlig rättegång, men oerhört många ärenden löses genom den typen av samtal. Där är advokaterna med och man sitter i samtal och försöker komma fram till ex uppgörelse om boende, umgänge. 
Svar på tråden Söker advokat som vill barnets bästa vid vårdnadstvist