Anonym (XXX) skrev 2022-07-06 12:56:37 följande:
Fast det här visar ju bara att du inte har respekt för livet. Att du inte förstår vad en abort innebär, utan gått på att det handlar om att man "tömmer livmodern på dess innehåll" m. fl. förskönande omskrivningar.
Jag vet faktiskt inte om en förlossning kostar mer än en abort i USA. Vet du det?Hur eller hur, så finns det frivilligorganisationer som samlar in pengar till både det ena och det andra (eller olika organisationer, då), som man kan ansöka om bidrag ifrån. Det finns även undervisningssjukhus som ger gratis vård, men då får man finna sig i att man kan bli övningsobjekt för barnmorskeelever och läkarkandidater. Men så är det ju även i Sverige på helt vanliga sjukhus.
Och igen: i stället för att erbjuda aborter som en mirakelmedicin (som inte funkar), så måste man identifiera problemen som gör att kvinnor efterfrågar abort, och lösa dem i stället. Detta med USA:s ojämlika sjukvårdssystem är en
skam. Obama påbörjade något där, men vad jag vet tog Trump tillbaka det..? Jag gillar Trump, men just i denna fråga hade Obama rätt.
...men jag tror att det är svårt att göra sådana förändringar (att människor ska betala för andra människors vård och uppehälle) i USA, för att föreställningarna från pionjärtiden är så ingrodda i folksjälen. "Man är sin egen lyckas smed." "Vem som helst kan börja med två tomma händer och arbeta sig upp." (Detta var ju i motsats till i gamla Europa, där man föddes till börd och rikedom, eller tvärtom, och en klassresa var näst intill omöjlig.)
På ett sätt är det tänket sporrande och motiverande, men baksidan är, att man tycker att människor som ändå
är fattiga och har inte har råd med exempelvis sjukvård och sjukhusförlossningar, bara har sig själva att skylla. De skulle ha kämpat på i high school för att få ett stipendium till college, arbetat hårdare, planerat bättre, uppfostrat sina döttrar bättre så att de inte hade blivit gravida utanför äktenskap och behövt efterfråga charity för sina förlossningar, utan väntat med sex tills de var gifta med en lovande och hårt arbetande ung man, som hade sjukförsäkring för hela sin familj genom sin arbetsgivare.
Men nu är det så att just Obama gjorde det till lag att man måste ha sjukförsäkring.
Och ligger man inte under en viss inkomst anses man ha råd. De som ligger under får det gratis genom medicaid. Men hur många ggr man än påpekar det verkar ingen minnas det, och obama målas upp som en hjälte som skulle lösa alla problem. Bah!