Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA

Anonym (Såtrorjag) skrev 2022-06-30 08:46:24 följande:

Har sett amerikanska tjejer som nu också funderar på att kräva att ta ut livförsäkring på sina embryon eftersom de uppenbarligen ses som individer av delstaten de bor i. Det pratas också om möjligheten att stämma embryot för kroppsskada av slitaget.

Det är lite intressant. Om delstaterna anser att det är en person från befruktningsögonblicket så får man se om det går igenom, eller om delstaterna i det fallet då vips INTE ser embryot som en person, när det kan kosta dem pengar....

Menar man att staten är ägare av embryona eller vem ska betala då embryon stäms?
  • Tow2Mater
    Anonym (,) skrev 2022-06-30 11:42:09 följande:
    Och ärligt talat hade jag hellre vatit barnlös också än ha barn med den mannen.
    Att adoptera bort är faktist en möjlighet om det är så illa.
  • Tow2Mater
    Anonym (Astrid) skrev 2022-06-30 12:56:28 följande:
    Det är ju dock ganska uppenbart att det inte går att "bara adoptera" bort alla barn som skulle blivit aborterade? I Sverige utförs circa 30-38k aborter per år. Vem tänker du ska adoptera alla dom här 30 000-nånting bebisar per år? 
    Skulle abort förbjudas i Sverige skulle först fallen minska eftersom folk skulle vara försiktigare, och fler skulle faktist behålla istället för att som tidigare välja abort av rent bagatellartade skäl. Och sist jag hörde står många i köer för att få adoptera. Så du kan inte jämföra rakt av sådär det är fullständigt missbisande.
  • Tow2Mater
    Anonym (,) skrev 2022-06-30 14:04:19 följande:
    Är det inte rimligare att förbjuda ejakulation?

Då slipper mödrar genomgå graviditet (slitsamt för kroppen), föda och få förlossningsskador (kostnad för sjukvården), adopterade slipper få psykiska trauman av att ha blivit bortlämnade, kvinnor kan skaffa sig rejäl inkomst och försörjning innan de får barn, kan få lov att välja en bra pappa till barnet etc etc.
    Håll den ovanför naveln skulle va mitt förslag.
  • Tow2Mater

Demokraterna hade chans både under Clinton och under Obama att klubba igenom en abortlag, men de var inte nöjda med en medelväg, de ville ha late-term abort och gratis-för-alla-alltid extrema typ versioner, annars fick det vara. Vänsterextemisterna fick styra så det blidde ingen lag. Får se om de kan ta sitt förnuft till fånga denna gång? Men jag tvivlar, trots att de fått ett brutalt uppvaknande och ser vad detas extemism lett till.

https://www.nationalreview.com/2022/06/why-didnt-democrats-codify-roe-when-they-had-the-chance/

• Tow2Mater
    Anonym (sådär) skrev 2022-07-01 16:09:34 följande:
    Ehm, det existerar ingen vänster i USA, det finns bara höger och extremhöger.

Det har man sett till genom ett riggat system som bygger på att pengar styr vem som kan kandidera. Inga pengar, ingen chans att kandidera och de som sitter på pengarna kommer såklart inte släppa igenom kandidater som inte gör som de vill.
    Bull*it, du vet inte vad du pratar om . Och försök fokusera på det viktiga nu, kommer det bli en lag tror du? En lag kanske många, och inte bara ett fåtal, kan känna sig ok med?
  • Tow2Mater

De kan inte hindra kvinnor att åka till andra stater. De kan försöka andra saker som civil litigation av abortkliniker t ex, och en lag som stoppar det försöket kommer väl schabblas bort av demokraterna som vill ha allt eller inget innan de går med på att skapa en lag . Vi får se.

• Tow2Mater
    Mimosa86 skrev 2022-07-03 00:47:23 följande:

Det som är fascinerande är att de personer som driver på att förbjuda abort inte visar samma brinnande intresse för barn som lever utanför magen som ofödda foster,

Tänk om dessa personer (främst då gubbs) visade samma entusiasm i barns rättigheter, skola, tog sig an foserbarn etc. Men nej.... jag tror inte ens dessa herrar ens tagit ut föräldraledighet för sina egna barn,..

..för det handlar inte om barnen. Det handlar om att kontrollera kvinnan. Det är det enda den debatten handlar om, För som sagt, hade intresset legat hos barnen så hade engagemanget varit betydligt bredare än vad det är.

Vilken föräldraledighet?

många, jag skulle t o m säga de flesta herrar engagerar sig i olika frivilligberksamheter och kyrkors charities för både barn och fattiga, vilket du inte ser.

Att införa pappaledigheter finns inte på kartan innan man t ex drar sig ur NATO, FN eller liknande och frigör pengar till såna lågprioriterade sociala program. Kanske om EU steppar upp och tar över mer av kostnaden där.
  • Tow2Mater
    Anonym (Sanna) skrev 2022-07-03 20:09:56 följande:
    Ja.
    Varför steriliserar sig inte fler män eller åtminstone efterfrågar fler preventivmedel?
    Nu sista veckan har steriliseringarna börjat öka mångfalt faktist. De som kanske funderat på det kommer nu snabbt till skott.
  • Tow2Mater
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-03 15:10:06 följande:
    Fast de flesta abortmotståndarna är faktiskt kvinnor. I alla åldrar och av alla olika etniska ursprung. Det är en feminist-myt att det skulle vara bara "äldre vita män". Att många som sitter på beslutsfattande poster tillhör den gruppen, är en annan sak. 

"vanliga" män brukar - i min erfarenhet - inte ha någon uppfattning, utan de brukar säga något typ "det där får kvinnorna göra upp om sinsemellan". Män är inte heller så insatta i fosterutvecklingen som kvinnor är, av naturliga skäl (om de inte är läkare eller väldigt engagerade pappor).
    Absolut är största delen av abortmotståndarna kvinnor. Jag har samma erfarenhet att många män förstår dilemmat men håller sig ganska neutrala och låter kvinnorna hantera frågan.

Och att som någon annan i tråden gjorde, anklaga majoriteten av vanliga Amerikanska män för att vara pedofiler är ju absurt. Man blir ju ledsen. Det finns ingen hejd på hur mycket hat som kan komma från feministhåll tydligen.
Svar på tråden Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA