• DeprimeradPappa

Hon stack och svarar inte

Nu har sambon tagit gemensam 8 månaders bebis och stuckit. Vi har grälat en hel del senaste tiden och jag har varit en skitstövel som inte förstått hur trött hon varit och hur hårt hon kämpat med vårt barn. Känner mig genomkorkad och en usel människa som inte fattat detta. Vi har grälat och sagt dumma saker till varandra och jag har varit den sämsta av oss.

Under dagen var allt som vanligt och sen när jag kom hem efter en arbetsmiddag på kvällen var sambo och barn borta. Har packat med sig det mesta för barnet och är nu helt okontaktbar.

Är nu livrädd att hon ska lämna mig och jag inte kan träffa barnet. Tror inte hon skulle valt att göra såhär om hon inte var hel genomslut orkesmässigt. Småbarnsåren är ju tuffa och vi bägge är jättetrötta, av olika anledningar. 

Vill inte ha bråk, vill bara lösa detta och fortsätta

Men vad göra nu? Har gått 4 dagar och har försökt ge henne utrymme. Försökte såklart ringa när jag upptäckte dom var borta, drog ett sms därefter. Dagen efter skickade jag ett lång mail där jag ber om ursäkt för vad jag sagt i stridens hätta och en del annat jag tar på mig skulden för. Inga svar alls

Hur länga ska man vänta innan man gör något och vad ska man göra?

Tacksam för all typ av input

• Svar på tråden Hon stack och svarar inte
  • Aliona

Jag funderar på om du kan/bör polisanmäla? Din sambo, och i synnerhet minderåriga dotter är ju försvunna. Har du vårdnad om barnet? Man får inte bara ta ett barn från dess förälder utan vidare. Du kan nog också kontakta familjerätten för rådgivning, för om det är så att hon inte ämnar att komma tillbaka så bör du få till umgänge snarast möjligt. 

• blackfallingstar

Typiskt konflikträdda personer. Vad har barnet med er att göra ? Kan hon inte vara vuxen och ta sitt ansvar och lösa problemet? Tycker många ta såna beslut lätt och dra iväg. Skiljer du så skiljer du ifrån ditt barn också. Vilket ör hemskt. Förstår att många vill fan inte ha barn längre. 

• 8airam8

Beklagar er situation. Hur vet du att inget har hänt dem? Om du inte kan få bekräftelse från släkt eller vänner att hon och barnet är okej så hade jag ringt polisen. 

The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • EvelinaEvelina
    DeprimeradPappa skrev 2022-06-26 15:25:45 följande:

Försökte igår med hennes bästa kompis och fick svar på sms men hon hade inget hört på länge. Var dock väldigt formellt formulerat och kändes mer som att sambon kan vara där men kompisen vill inte berätta

Föräldrarna är bortresta hela sommaren och två gamla gaggiga pensionärer som jag är uppriktigt orolig vad deras hälsa klarar om jag ringer. 

Funderar på vad kommunen kan hjälpa med? Hon kan ju ha bett dom om hjälp med boende för det är ju svårt att hitta annars runt Stockholm. Då kanske jag får något svar iaf. 

är det dumt?

Tycker att du agerar lite konstigt, TS. Ditt barn och sambo är borta och du gör typ ingenting. Varför skulle föräldrarnas hälsa inte klara att du frågar om hon är där? De är säkert redan medvetna om att hon lämnat dig. Kommunen tror jag inte du få någon hjälp av. Framtida relationer med hennes familj är inte prioritet nu. Det viktigaste måste väl vara att du vet var ditt barn befinner sig?
  • theotherone

Jag hade anmält till polisen att din sambo och ert gemensamma barn är försvunna. Det kan ju ha hänt dem något. Sedan hade jag definitivt tagit kontakt med hennes familj och berättat som det är.

• Magical
    Aliona skrev 2022-06-26 15:39:25 följande:

Jag funderar på om du kan/bör polisanmäla? Din sambo, och i synnerhet minderåriga dotter är ju försvunna. Har du vårdnad om barnet? Man får inte bara ta ett barn från dess förälder utan vidare. Du kan nog också kontakta familjerätten för rådgivning, för om det är så att hon inte ämnar att komma tillbaka så bör du få till umgänge snarast möjligt. 

Fast man får åka bort med sitt barn om man har vårdnad om det. Eftersom (antar jag) båda föräldrarna har vårdnad om barnet har mamman lika rätt som pappan, att åka bort några dagar (rent lagligt alltså - klart det inte är bra att hon bara försvann utan att säga var barnet är). 

Någon skrev om kidnappning och nej man får ju inte försvinna för tid och evighet med ett barn, men det har inte gått så lång tid.
    Jag tror kanske den som skrev det tänkte på fall där man är skild och barn bor varannan vecka och så försvinner ena föräldern med barnet för att denne inte vill lämna barnet hos den andra föräldern.
    Rent formellt handlar TS fall inte om kidnappning eftersom en vårdnadshavare kan åka iväg med sitt barn. 

Tycker kanske att TS ska ringa soc och beskriva sin oro, de kan stötta honom i vad han kan göra. 
  • fornminne

Hon har ingen rätt att dra med barnet så länge du inte är en fara för barnet. Bråk och att man har sårat varandra, räknas absolut inte. Efter senast ett dygn borde du ha svalt stoltheten, ringt runt till alla ni känner och sedan ringt polisen. 

• fornminne

Magica, TS vet inte ens var de är och det har gått flera dagar. Det är något helt annat än en planerad resa. Inte heller kan TS få tag i dem. Har man gemensam vårdnad och inte måste skydda barnet, får man inte göra sig okontaktbar. TS sambo gör sig skyldig till egenmäktighet med barn. 

• DeprimeradPappa

Jag har en rädsla att inte bli trodd och istället anklagad för våld då jag varit det i tidigare relation. Dock inget i denna

har jättedåliga erfarenheter av polisen och då jag inte var trodd på förut så tror jag mig inte bli det nu heller

Svar på tråden Hon stack och svarar inte