• Magical

Hon stack och svarar inte

Aliona skrev 2022-06-26 15:39:25 följande:

Jag funderar på om du kan/bör polisanmäla? Din sambo, och i synnerhet minderåriga dotter är ju försvunna. Har du vårdnad om barnet? Man får inte bara ta ett barn från dess förälder utan vidare. Du kan nog också kontakta familjerätten för rådgivning, för om det är så att hon inte ämnar att komma tillbaka så bör du få till umgänge snarast möjligt. 

Fast man får åka bort med sitt barn om man har vårdnad om det. Eftersom (antar jag) båda föräldrarna har vårdnad om barnet har mamman lika rätt som pappan, att åka bort några dagar (rent lagligt alltså - klart det inte är bra att hon bara försvann utan att säga var barnet är). 

Någon skrev om kidnappning och nej man får ju inte försvinna för tid och evighet med ett barn, men det har inte gått så lång tid.
    Jag tror kanske den som skrev det tänkte på fall där man är skild och barn bor varannan vecka och så försvinner ena föräldern med barnet för att denne inte vill lämna barnet hos den andra föräldern.
    Rent formellt handlar TS fall inte om kidnappning eftersom en vårdnadshavare kan åka iväg med sitt barn. 

Tycker kanske att TS ska ringa soc och beskriva sin oro, de kan stötta honom i vad han kan göra. 
  • Magical
    DeprimeradPappa skrev 2022-06-26 16:20:22 följande:

Jag har en rädsla att inte bli trodd och istället anklagad för våld då jag varit det i tidigare relation. Dock inget i denna

Har du varit våldsam i tidigare relation eller menar du att du varit anklagad för det men det inte var sant? 
  • Magical
    fornminne skrev 2022-06-26 16:13:20 följande:

Magica, TS vet inte ens var de är och det har gått flera dagar. Det är något helt annat än en planerad resa. Inte heller kan TS få tag i dem. Har man gemensam vårdnad och inte måste skydda barnet, får man inte göra sig okontaktbar. TS sambo gör sig skyldig till egenmäktighet med barn. 

Såklart är det en samma sak. Vad jag försökte förklara var att en människa kan, helt lagligt, åka iväg med sitt barn som man har vårdnad om och polisen kommer inte bry sig så mycket om det (oavsett om det är en planerad resa eller bara som här, stuckit iväg). Var gränsen går för hur länge man ska vänta vet inte jag men TS verkar ju inte ha kontaktat polisen alls.

Egenmäktighet brukar inte riktigt kicka in på "bara" detta, det var det jag menade. 
    www.aklagare.se/globalassets/dokument/rattspromemorior-och-rattslig-vagledning/rattspm-201902--egenmaktighet-med-barn.pdf 

Om kvinnan ifråga upplevt TS som hotfull så kan det vara skäl för att ha "beaktansvärt skäl" att försvinna ett tag. Det får väl i fall rätten utreda om det var så eller inte, efter att TS gjort en polisanmälan. 
Svar på tråden Hon stack och svarar inte