• Anonym (Arg granne)

Mitt ansvar att han skadade sig?

Vi bor i en brf där alla har egna tomter. I utkanten av vår har vi satt fast ett litet fotbollsmål med tältpinnar i marken. Grannen fick tydligen för sig att de hade rätt att använda det och tom flyttade på det så öppningen var bort från oss, så de kunde sparka från sin tomt. Vi upptäckte det först dagen efter när det blev skrik ute. Det visade sig att de inte fäst pinnarna ordentligt och nu har grannens bebis (annan granne) ramlat och skadat sig på dem.

Detta får vi skit för nu och de som flyttade målet nekar något ansvar eftersom det var vi som "lämnat sånt utomhus".

• Svar på tråden Mitt ansvar att han skadade sig?
  • Anonym (Arg granne)
    Anonym (Kalle) skrev 2022-06-26 17:07:04 följande:
    Va, varför får ni inte hägna in?? Ni får väl sätta upp vad ni vill i er trädgård? Bara att sätta upp staket alltså. Eller häck.

Jag hade blivit helt rabiat om någon höll på att springa på min tomt och använda mina grejer. 

Nej det är brfen som bestämmer sånt.

• Miss Skywalker

Vem är det som ger er skit? Grannen får väl se efter sin egen bebis.

• fornminne

Vid brf ägs allt av föreningen. När du köper bostaden köper du egentligen en andel i föreningen och därmed också förfoganderätt över eventuell tillhörande tomt eller uteplats. Man äger alltså inte uteplatsen, har bara förfoganderätt över den. Därför kan man inte göra som man vill, t ex hägna in, utan det är föreningen som beslutar. Men självklart får man inte olovandes gå in på varandras uteplatser och ta eller ändra grejer. Det som har hänt är grannarnas fel, inte TS. 

• Gameofthrones
    Anonym (Kalle) skrev 2022-06-26 17:07:04 följande:
    Va, varför får ni inte hägna in?? Ni får väl sätta upp vad ni vill i er trädgård? Bara att sätta upp staket alltså. Eller häck.

Jag hade blivit helt rabiat om någon höll på att springa på min tomt och använda mina grejer. 
    Det är BRF som beslutar det.. 
  • Anonym (So)

Jag tolkar på det jag läser att det inte finns några tydliga tomtgränsen utan gräsmattor löper in i varandra som en slags allmänning där grannar rör sig fritt över tomtgränser. Har sett det i flera nybyggda områden där det är radhuslängor t ex. Jag gissar att det är barn som flyttat på och använt målet. Och att TS barn själva springer på andras tomter och spelar fotboll? Om det är så grannarna ser det, att det är allmän mark där alla får röra sig fritt, så som brf verkar anse iom att man inte får inhägna tomten, så kan jag förstå om grannen tycker att ni ansvarar för sådant ni lämnar ute. Rent juridiskt vet jag dock inte vad som gäller, iom stt det är eran tomt.

• Anonym (Love)

Jag tolkar det som att det egentligen inte är ts tomt, utan brfens, men att alla anekterat yta till "sin".

Oavsett, man pillar inte på andras grejer, och man vaktar sin bebis. 

• nernu

Oavsett var gränserna går. Vem låter sin bebis leka med ett skrangligt fotbollsmål som sitter fast med tältpinnar? 

• Gameofthrones

Och vad är det för människor som bara tar saker oavsett? Och skyller på andra. Snacka om inte ta ansvar för sitt. 

• RenLuft
    Anonym (Arg granne) skrev 2022-06-25 14:18:44 följande:
    Mitt ansvar att han skadade sig?

Vi bor i en brf där alla har egna tomter. I utkanten av vår har vi satt fast ett litet fotbollsmål med tältpinnar i marken. Grannen fick tydligen för sig att de hade rätt att använda det och tom flyttade på det så öppningen var bort från oss, så de kunde sparka från sin tomt. Vi upptäckte det först dagen efter när det blev skrik ute. Det visade sig att de inte fäst pinnarna ordentligt och nu har grannens bebis (annan granne) ramlat och skadat sig på dem.

Detta får vi skit för nu och de som flyttade målet nekar något ansvar eftersom det var vi som "lämnat sånt utomhus".

Inte ert fel. Jag tycker hela historien låter bara så konstigt. Så människor som inte äger ert tomt, går in och skadar sig och så blir det ''ert fel''. Nej, det är verkligen inte ert fel!
    Spucks skrev 2022-06-25 16:56:59 följande:

En grannen går in på er tomt och flytta på er saker så de kan använda dem utan att fråga? Och andra grannen promenerar runt med sin bebis på er tomt utan att fråga? Och nu beskyller bägge grannar dig för bebisen skadade sig?
    Vad har du för tokiga grannar?

Vissa människor är så. Vissa kan helt enkelt inte beskylla sig själva. Varken medvetet eller undermedvetet. Det är helt klart andras fel hela tiden.

Det tråkiga är att man kanske bli osams med grannarna i all framtid och dessa kommer aldrig inse att det är deras fel. Utan man kommer vilja hämnas och provocera hela tiden. Förhoppningsvis blir det inte så.
  • Anonym (Arg granne)

Målet är inte skrangligt, det är helt ofarligt att leka med, det var tältpinnarna som grannen inte satt fast ordentligt som var problemet. Vi satte fast det för att pinnarna följde med, inte för att det egentligen behövs.
    Tomterna är inte gemensamma, men brfen vill ha kvar den "öppna känslan".

• Gameofthrones
    Anonym (Arg granne) skrev 2022-06-27 10:55:31 följande:

Målet är inte skrangligt, det är helt ofarligt att leka med, det var tältpinnarna som grannen inte satt fast ordentligt som var problemet. Vi satte fast det för att pinnarna följde med, inte för att det egentligen behövs.

Vad jobbigt och ha den öppna känslan.

Gör inget förhastat. Med grannarna. Tänk 2 ggr om. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Arg granne) skrev 2022-06-27 10:55:31 följande:

Ta upp det på nästa styrelsemöte.
    Vem ansvarar för att andra inte tar saker på ens tomt om man inte får hägna in?

Får ni sätta buskar? Pallkragar? Gräva land? Det borde de inte kunna hindra så det hade nog jag gjort. Då blir det ju en tydlig gräns vad som är er trädgård.
Svar på tråden Mitt ansvar att han skadade sig?