Inlägg från: classe01 |Visa alla inlägg
  • classe01

Oönskat gravid, rädd och ångest

Hej.. jag behöver prata av mig med någon som kan förstå eller kanske har varit i samma situation.. 

Jag är oönskat gravid trots skyddat sex och början på den här graviditeten var för mig en mardröm. Jag är tidigt gravid, vecka 6 men har redan stött på komplikationer och min ångest är sky-hög. Har mycket tankar och känslor och jag vill inte göra abort, jag vill inte bli förälder. Jag vill inte vara i den här situationen helt enkelt

Åkte in akut i vecka 5 pga smärtor som visade sig vara en mindre inre blödning i buken, nu är det utrett och jag är hemma igen efter att varit inlagd. Fortfarande gravid men följs upp med blodprover och ultraljud fram tills abort. 

Jag har gjort det jag kunnat för att skydda mig mot graviditet och en abort känns fruktansvärd, trots att jag inte heller kan behålla det som växer i mig. Mår psykiskt väldigt dåligt. 

Får man välja abortmetod? Hur funkar sånt här? Rent psykiskt så klarar jag inte att gå igenom en medicinsk abort och fysiskt så är jag rädd att någon komplikation ska tillstöta och riskera min hälsa. (äter medicin för hjärtat bland annat) 

Jag vill bara vakna upp ur den här mardrömmen. Och jag känner hur skam och skuld hänger på mina axlar för mitt val. :( 

• Svar på tråden Oönskat gravid, rädd och ångest
  • classe01

Vill också tillägga att jag inte kan genomgå en graviditet då ett läkemedel jag behöver äta dagligen för mitt hjärta i stor grad kan påverka fostret. Så elaka kommentarer undanbedes.. 

• classe01
    Um Hamza skrev 2022-06-24 09:19:04 följande:

Jag tror inte du kommer få elaka kommentarer. Det är väldigt få som är emot abort nu för tiden. Varför känner du skuld och skam? I det här stadiet är det inget foster, knappt en cellklump. Du är inte ensam, varannan kvinna i Sverige har gjort eller kommer göra abort. Be om att få stöd och berätta om din rädsla. Det kommer kännas bra när det är över.

Jag känner skuld och skam då det är så många som önskar att dem vore gravida, kämpar för att få barn och/eller är infertila. Jag önskar att jag kunde ge den här graviditeten till någon som verkligen verkligen kämpar efter att bli gravid. Dras med en känsla av ångest, skuld och otacksamhet. 

Är ju inte emot abort, tycker att det är bra att den möjligheten finns. Men för mig är det här ett trauma och vägen till att få en abort-tid är så himla lång. Har ringt i flera dagar för att boka och varje gång dem öppnar telefonlinjen är det otroligt nog fullbokat för dagen prick 07.00 (när dem öppnar) 

Känner mig också så otroligt ensam i det här, i princip alla mina vänner är gravida.. Jag hoppas att dem kan erbjuda stöd i detta :( 

• classe01
    Drottningen1970 skrev 2022-06-24 10:20:45 följande:

Om man inte vill bli förälder så måste man göra abort. Punkt.

Jag vet inte om du förstod innebörden av mitt inlägg utifrån din kommentar? För dig kanske det är en självklarhet att en abort inte är jobbig bara för att man inte vill bli förälder. Kan upplysa dig med att det är fortfarande extremt påfrestande att genomgå det här. 

• classe01
    Anonym (K) skrev 2022-06-25 00:01:11 följande:

Gjorde abort i vecka 8 på SöS, fick välja och gjorde kirurgisk. 
    Allt gick bra efter omständigheterna och jag har aldrig ångrat aborten. 

Hur länge blödde du efter din abort? 
Svar på tråden Oönskat gravid, rädd och ångest