Inlägg från: Um Hamza |Visa alla inlägg
  • Um Hamza

Skriker ni åt varandra när det blir tjafs?

Anonym (skrikan) skrev 2022-06-28 12:09:40 följande:

Ja, tyvärr så skriker jag i slutet av ett tjafs om jag inte kommer någon vart först. 
    Min man skriker aldrig, men han kan lägga ut små passivt aggressiva och nedlåtande kommentarer under tiden som ej löser tjafset utan istället provocerar fram att jag blir vansinning och höjer rösten rejält. 
    och då säger han alltid samma sak. "Ska det bli skrikfest då går jag" och det gör han eftersom han har ett flyktbeteende vid tjafs, vilket gör mig ÄNNU argare för då är konflikten olöst, då börjar jag sms-bomba honom och så bråkar vi istället digitalt vilket är ännu sämre. Så våra bråk blir alltid väldigt utdragna helt i onödan. Kanske hade varit bättre om bara båda kunde skrika åt varandra istället. Rensa luften. 

Om det är så att han vet vilka knappar han ska trycka på för att du ska skrika och han gör det för att få lämna lokalen, då tycker jag han gör fel. Ni behöver båda träna in nya grälmönster. Nästa gång han kommer med sina nedlåtande kommentarer, prova att prata i lugn samtalston, och säg det du vill skrika. Kan bli intressant att se om han går ändå. Min sambo är lite lik din, vill gå undan och svarar bara som att han håller med för att slippa tjafset, men han lyssnar inte. Jobbigt när man vill förklara hur man känner. Men jag har fattat att få vara ifred är vad han behöver, och jag kan inte kräva att prata om han inte är redo. Till slut pratar han, men det kan vara efter en hel frostig dag. 
Svar på tråden Skriker ni åt varandra när det blir tjafs?