kast21 skrev 2022-06-22 21:50:29 följande:
Tonåringar som bara är hemma
Har 2 tonåringar 15 on17 som har helt kommit utanför det sociala livet utanför skolan. Verkar som de helt enkelt är nöjda att bara vara hemma. Den äldste spelar mycket dator med några kompisar. Den yngre hänger mest med mig.
Nu inför midsommar ( o andra storhelger) skapar detta en oerhörd stress för mig. I min värld så är man social och träffar vänner men mina ungdomar kommer att sitta här hemma medans vi föräldrar går på midsommarfest. Det känns inte det ska vara så.. De tar ingen egen kontakt förutom då i dataspelandet..
Är det någon mer här som har det likadant?
Jag känner igen det väldigt väl. Mina barn är 14 och 17 och har i perioder bara suttit hemma, ensamma eller på sin höjd haft kontakt via nätet med spel eller chattande.
På sista tiden har den äldsta fått lite mer kompisar som han faktiskt träffar, och han har sommarjobb där han träffar lite folk. Men den yngsta är ofta ensam efter skolan och har bara suttit hemma ensam sedan sommarlovet började. Jag och pappan jobbar så hon är ensam i princip hela dagarna och när vi kommer hem så vill hon hänga med oss och att vi ska göra saker med henne. Jag känner mig kluven för det, å ena sidan tycker jag att hon ska hitta jämnåriga att vara med, å andra sidan tänker jag att om hon nu inte har det så får vi föräldrar ta den rollen lite grann.
Jag tror att allt det här beror på att föräldrar styr så mycket över sina barns liv numera, det är playdates och att föräldrar kommer överens om att barnen ska leka, så barnen lär sig liksom inte att sköta det själva. När jag växte upp så fanns det inte på kartan att min mamma ringde min kompis mamma och gjorde upp om att vi skulle ses, det fick jag göra själv.
Från ung ålder. Och när jag var tonåring (från 13-14 år) kunde jag tex sova hos en kompis eller ha en kompis sova över hos mig flera nätter i veckan på sommarlovet utan att direkt fråga, bara meddela att nu gör jag såhär.
Men så gör man inte nu, och gjorde inte heller när mina barn var små, då var det konstigt att bara gå ut på gatan och leka med dem som var ute, eller, ingen annan var ju ute, för så gjorde man inte. Samma med att leka med nån efter skolan, det skulle kommas överens i veckor innan, för Lisa har aktiviteter varje eftermiddag, och Anna får inte göra ditt och Elsa måste öva klarinett innan middagen. Allt var uppstyrt och då lär de sig inte spontanitet och att göra upp om att ses utan vuxen iblandning, och sen när vuxna ska kliva ur det där så vet barnen inte hur man gör.