Inlägg från: Anonym (aaa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (aaa)

Tonåringar som bara är hemma

Mina ungdomar är över 20 och vuxna (en har flytta hemifrån), men det är ungefär så det sett ut för dem också. Mina är dock rätt introverta och mår bra av umgänge online, och bara lite umgänge "live".  De orkar inte med stora fester och massor med stim. 
    Jag tror också pandemiåren har spelat stor roll. Har en yngre tonåring som gick i åk 7 när pandemin kom med alla restriktioner. Träningsgrupper som inte kunde träna längre osv. Hon tappade nästan allt socialt förutom att gå till skolan under åk 7-8. Nu i åk 9 har det blivit bättre igen men jag tror många ungdomar som inte är de där mest extroverta och kavata, de har svårare nu att hitta tillbaka till hur det var innan. 

Att ungdomar skulle hänga med föräldrar på midsommarfest? Njae, det gjorde man väl knappt ens när jag var tonåring. Att hänga med föräldrarna sådär, det slutar man med någon gång i högstadiet, så jag kan förstå om de inte ser fram emot just det. 

Jag som föräldrar har för många år sen slutat bli stressad över att mina barn inte verkar ha så många vänner som de möter live. Har även bonusungomar och de är lite mer outgoing, men även de har inte tonvis med vänner. De har några stycken var som de hänger med. 

Svar på tråden Tonåringar som bara är hemma