Hatar min & min sambos relation
Be om samtalshjälp via mvc. Ni är mitt i en av de absolut största förändringarna i livet och det tar tid att hitta balansen igen.
Be om hjälp nu snabbt så att ni inte fastnar riktigt hårt i hjulspår ni inte vill vara kvar i. Nu är ert barn dessutom i en ålder där hen kan tas med till terapin (om ni har svårt att få barnvakt), så passa på.
När ska pappan vara föräldraledig? Hur länge ska han vara hemna? Har han gått ner något i arbetstid? Att han snabbt blir mer delaktig i barnets liv måste få hög prioritet. Lämna honom ensam med bebisen ett tag varje dag. Oavsett hur det går med er vuxna relation är det viktigt att han börjar knyta an till ert barn. Det kan vara svårt för den förälder som inte ammar. Med tanke på hur er vuxna relation ser ut är det extra viktigt att pappan får en stark relation till barnet.
Men mitt generella råd till nyblivna föräldrar är: så länge det inte förekommer våld (fysiskt eller psykiskt), så ta inga drastiska beslut om relationen under barnets första år. Som någon skrev är det för många en period man tar sig igenom, överlever. Det kan verkligen vara skittufft. Så be om hjälp genast att ta er igenom det, och sen, efter första födelsedagskalaset, kan ni fundera på hur det går och om ni vill gå vidare tillsammans eller var för sig.