• Anonym (Soc.)

Ensam vårdnad

En stämningansökan görs via tingsrätten där du bor. Det kan du göra via nätet. Det kostar 900 om jag inte missminner mig. Där ska du berätta vad du yrkar på. Du måste även kontakta familjerätten i din kommun för att få ett intyg på att du genomfört informationssamtal som du bifogar i din stämningsansökan.

om du och den andra föräldern är överens kan ni istället upprätta ett avtal hos kommunens familjerätt.

Advokatkostnader i samband med tvist kan bli oerhört kostsamt. Se över din hemförsäkring.

• Anonym (Soc.)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-06-21 14:19:43 följande:
    Tack.
    Hm, låter som lite mycket jobb för bara 2 år så får nog stå ut istället.
    Men OM pappan går med på det så kostar det inget alltså? Utan bara skrivs papper?
    Exakt.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-06-21 22:45:19 följande:
    Ja, det gäller en 16-åring. För enkelhetens skull som du skriver. Men pappan kommer nog motsätta sig trots att de knappt träffas. Orkar nog inte starta en process utan får väl hålla ut i 2 år till och hoppas att hans namnteckning inte behövs så många gånger till.
    Om 16 åringen själv önskar att du har egen vårdnad så kommer domstolen att ge dig ensam vårdnad. Det är ytterst ytterst ovanligt att tingsrätten skulle gå emot detta. En 16 årings egen vilja väger tungt. Tänker att du inte ens kommer att behöva en advokat i det läget. OM domstolen mot all förmodan skulle krångla och saken riskerar att bli långdragen så kan du alltid dra tillbaks ditt yrkande och då har du bara förlorat de 900.
    OM 16 åringen själv ger uttryck för att han vill att du ska ha egen vårdnad då såklart.
  • Anonym (Soc.)
    Hotelliggaren skrev 2022-06-22 18:56:51 följande:
    Men om det är för enkelhets skull är det bättre att bara skriva barnet på heltid hos ena föräldern så kommer tex all post dit. Man får inte glömma att om man avsäger sig vårdnaden så har man absolut ingenting att säga till om sedan. Tänker oxo att det kan ge en konstig signal till barnet att den ena föräldern inte längre vill vara förälder åt en.... Så varför inte bara skriva bvarnet 100% hos ena föräldern?
    Vad menar du nu? Självklart är barnet redan skrivet hos modern. Man kan inte vara folkbokförd på två olika ställen. Det Ts pratar om är att pappan i egenskap av vårdnadshavare måste skriva på viktiga papper så som pass, saker gällande skol, vård etc. Vilket uppenbarligen varit ett problem. Ser ingen anledning att en frånvarande pappa som inte samarbetar ska ha något att säga till om. Man är fortfarande förälder trots att man inte har vårdnaden.
  • Anonym (Soc.)
    Hotelliggaren skrev 2022-06-22 19:28:16 följande:
    Nej barnet kan vara skrivet 50/50, det reglerar tex underhåll bostadsbidrag osv. Så hade jag i flera år tills mamman tjatade till sig 100% för att få högre bostadsbidrag. Då slutade även posten komma till mig. Dumt, för då tappade jag kollen lite. 
    Ja, såklart måste mundighetskontakter osv göras av båda men vad fan, men vill väl vara delaktig? eller?

Nej. Barnet kan bara vara folkbokförd på en adress. Även om man bor exempelvis varannan vecka. 

Svar på tråden Ensam vårdnad