Ensam vårdnad
Hur och var ansöker jag om ensam vårdnad? Kostar det någonting?
Hur och var ansöker jag om ensam vårdnad? Kostar det någonting?
En stämningansökan görs via tingsrätten där du bor. Det kan du göra via nätet. Det kostar 900 om jag inte missminner mig. Där ska du berätta vad du yrkar på. Du måste även kontakta familjerätten i din kommun för att få ett intyg på att du genomfört informationssamtal som du bifogar i din stämningsansökan.
om du och den andra föräldern är överens kan ni istället upprätta ett avtal hos kommunens familjerätt.
Advokatkostnader i samband med tvist kan bli oerhört kostsamt. Se över din hemförsäkring.
En stämningansökan görs via tingsrätten där du bor. Det kan du göra via nätet. Det kostar 900 om jag inte missminner mig. Där ska du berätta vad du yrkar på. Du måste även kontakta familjerätten i din kommun för att få ett intyg på att du genomfört informationssamtal som du bifogar i din stämningsansökan.
om du och den andra föräldern är överens kan ni istället upprätta ett avtal hos kommunens familjerätt.
Advokatkostnader i samband med tvist kan bli oerhört kostsamt. Se över din hemförsäkring.
Om det bara är två år kvar antar jag att barnet är 16? Eller hur menade du?
Min man och hans barns mamma ville skriva över vårdnaden på bara henne av enkelhetsskäl då de bodde en bra bit i från varandra.
Men då de hade samtalskontakt via soc så la de sig i och sa nej. De ansåg inte att det var för barnets bästa.
Dock försökte de en gång till lite senare och gav sig inte. Alla papper som skulle skrivas under fick ju skickas till oss och vi la på med vändande post, men det var ju ändå meckigt då deras barn vid tillfället hade täta kontakter med läkare pga sjukdom. Den gången gick det igenom.
Min man och hans barns mamma ville skriva över vårdnaden på bara henne av enkelhetsskäl då de bodde en bra bit i från varandra.
Men då de hade samtalskontakt via soc så la de sig i och sa nej. De ansåg inte att det var för barnets bästa.
Dock försökte de en gång till lite senare och gav sig inte. Alla papper som skulle skrivas under fick ju skickas till oss och vi la på med vändande post, men det var ju ändå meckigt då deras barn vid tillfället hade täta kontakter med läkare pga sjukdom. Den gången gick det igenom.
Ok, ja det är ju tur då att en 16-åring får bestämma en hel del själv också
Lycka till!
Barnet bodde redan 100% av tiden hos sin mamma. Det spelar dock ingen roll, barnet skrivs alltid på endast en adress och posten går dit, då min man fick ändå ingen post förutom de papper som mamman skickade för underskrift.
Barnet har olika diagnoser och vi upptäckte att hen inte klarade av att bo på olika håll, därav att hen bodde på heltid hos mamman.
Min man har istället åkt dit och haft dagumgänge vilket har fungerat jättebra. De har också tät skypekontakt och telefonkontakt.
Han var mycket väl medveten om att han inte har något att säga till om utan vårdnad. Mamman är dock inget dumhuvud och involverar honom hela tiden.
Förälder är man givetvis oavsett vårdnad.eller inte. Iom barnets diagnoser har det krävts mycket kontakt med hab, olika vårdinstanser etc och ingen tog emot utan båda vårdnadshavarnas underskrifter.
Nej. Barnet kan bara vara folkbokförd på en adress. Även om man bor exempelvis varannan vecka.
Jag kan ge dig kostnadsfri konsultation inom ditt område så du inte går runt och är orolig. Jag arbetar främst med familjerätt och vårdnadstvister i synnerhet.
Du kan skriva till mig i PM så kan jag ringa upp dig och förklara rättsläget, processen och hur du kan få hjälp med kostnaderna för det fall du vill ta ärendet vidare i domstol.