• Hotelliggaren

Ensam vårdnad

Anonym (lämpioäugyu) skrev 2022-06-21 21:06:33 följande:

Om det bara är två år kvar antar jag att barnet är 16? Eller hur menade du? 

Min man och hans barns mamma ville skriva över vårdnaden på bara henne av enkelhetsskäl då de bodde en bra bit i från varandra. 

Men då de hade samtalskontakt via soc så la de sig i och sa nej. De ansåg inte att det var för barnets bästa. 

Dock försökte de en gång till lite senare och gav sig inte. Alla papper som skulle skrivas under fick ju skickas till oss och vi la på med vändande post, men det var ju ändå meckigt då deras barn vid tillfället hade täta kontakter med läkare pga sjukdom. Den gången gick det igenom. 

Men om det är för enkelhets skull är det bättre att bara skriva barnet på heltid hos ena föräldern så kommer tex all post dit. Man får inte glömma att om man avsäger sig vårdnaden så har man absolut ingenting att säga till om sedan. Tänker oxo att det kan ge en konstig signal till barnet att den ena föräldern inte längre vill vara förälder åt en.... Så varför inte bara skriva bvarnet 100% hos ena föräldern?
  • Hotelliggaren
    Anonym (Soc.) skrev 2022-06-22 19:01:34 följande:
    Vad menar du nu? Självklart är barnet redan skrivet hos modern. Man kan inte vara folkbokförd på två olika ställen. Det Ts pratar om är att pappan i egenskap av vårdnadshavare måste skriva på viktiga papper så som pass, saker gällande skol, vård etc. Vilket uppenbarligen varit ett problem. Ser ingen anledning att en frånvarande pappa som inte samarbetar ska ha något att säga till om. Man är fortfarande förälder trots att man inte har vårdnaden.
    Nej barnet kan vara skrivet 50/50, det reglerar tex underhåll bostadsbidrag osv. Så hade jag i flera år tills mamman tjatade till sig 100% för att få högre bostadsbidrag. Då slutade även posten komma till mig. Dumt, för då tappade jag kollen lite. 
    Ja, såklart måste mundighetskontakter osv göras av båda men vad fan, men vill väl vara delaktig? eller?
Svar på tråden Ensam vårdnad